Nordiska konsumenter e-handlar för 243 miljarder

Modekonsumtionen låg på topp under 2019.

Förra året handlade konsumenter i Sverige, Norge, Finland och Danmark för 243 miljarder kronor online. Skor och kläder är det populäraste e-handlade produkterna i alla länderna. Det visar en rapport från Postnord som är baserad på svar från 85 000 personer.

Enligt rapporten är Sverige den bäst utvecklade e-handelsmarknaden i norden. Av svenskarna uppger 70 procent att de shoppar regelbundet online. Hälsa och skönhet är det mest omtyckta segmentet hos svenskarna, 34 procent av e-handlarna köper regelbundet sådana produkter.

”Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön”, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige.

Finnarna köper mer regelbundet från utlandet jämfört med de andra länderna. När det kommer till hållbara leveranser tar svenskarna första plats, medans finnarna är bäst på leveranser till paketautomater.

Relaterat: