Nordiska konsumenter e-handlar för 243 miljarder

Förra året handlade konsumenter i Sverige, Norge, Finland och Danmark för 243 miljarder kronor online. Skor och kläder är det populäraste e-handlade produkterna i alla länderna. Det visar en rapport från Postnord som är baserad på svar från 85 000 personer.

Enligt rapporten är Sverige den bäst utvecklade e-handelsmarknaden i norden. Av svenskarna uppger 70 procent att de shoppar regelbundet online. Hälsa och skönhet är det mest omtyckta segmentet hos svenskarna, 34 procent av e-handlarna köper regelbundet sådana produkter.

”Det är en betydligt bredare konsumentgrupp som handlar skönhet i Sverige, både sett till ålder och kön”, kommenterar Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker hos Postnord Sverige.

Finnarna köper mer regelbundet från utlandet jämfört med de andra länderna. När det kommer till hållbara leveranser tar svenskarna första plats, medans finnarna är bäst på leveranser till paketautomater.

Relaterat:

Attendo säljer norska tillgångar Omsorgsföretaget Attendo har gjort upp om att sälja sin norska verksamhet till bolaget Lovisenberg Omsorg, skriver Attendo i ett pressmeddelande. "...
Pandemismäll för Finnair Det finländska flygbolaget Finnair redovisar som väntat en rejäl förlust för fjärde kvartalet 2020. Men vd Topi Manner hoppas dock att vaccinationer s...
Norsk investeringsfond blåst på 100 miljoner Den statliga norska investeringsfonden Norfund har förlorat 100 miljoner kronor i en svindel med koppling till ett låneavtal i Kambodja, rapporterar n...
Nästan halva Kastrup stängs På grund av coronapandemin har antalet resande på Kastrup i Köpenhamn minskat kraftigt. Därför har flygplatsen tagit ett beslut om att 40 procen...