Disney jagar Netflix – höjer priset

Från 0 till 95 miljoner kunder på drygt ett år. Nu ska Disney plus på allvar jaga Netflix i Sverige. Samtidigt lurar nya konkurrenter i bakgrunden.

”Med Netflix går det att se filmer och tv-serier när man vill utan att behöva ladda ner dem.”

Så skrev Dagens Media när tjänsten gjorde entré i Sverige 2012. Åtta år senare är Netflix störst i världen och ohotad etta i Sverige.

Men nu laddar Disney för att ge Netflix en ordentlig match. Tjänsten Disney Plus sjösattes i Sverige i september, späckad med innehåll kopplat till Star Wars och Marvel.

Då uppfattades tjänsten som ett komplement, något som streamingknarkande familjer skaffade till sina barn utöver existerande abonnemang.

– Vi är fortfarande ”the new kid on the block”, säger Nordenchefen Hans van Rijn.

– När vi lanserade var vi något av ett tillägg, nu är frågan om vi kommer att vara en ersättare och isåfall för vilka tjänster.

När vi pratar med Hans van Rijn över en stundtals skakig videolänk berättar han entusiastiskt om ”Star”, den nya sektion som ska göra Disney Plus till mer av en fullfjädrad tjänst med innehåll för både barn och vuxna.

Främst är det den senare målgruppen som ska lockas att titta. De som också håller i pengarna.

– Våra vuxna tittare har bett om mer vuxet innehåll. Vi tar innehåll från våra fantastiska studios, som tidigare varit utlicensierat på olika håll, och samlar för första gången allt på en plattform, säger Hans van Rijn.

Konkret handlar det om att omkring 300 tv-serier, filmer och originalproduktioner läggs till Disney plus i Sverige med start i slutet av februari. Priset höjs från 69 till 89 kronor per månad.

Lanseringen sker på en glödhet marknad.

Under 2020 satte Netflix ett nytt rekord med 37 miljoner nya betalande kunder. Disney plus växer ännu fortare. Ett drygt år efter lanseringen i USA har tjänsten nu nästan 95 miljoner prenumeranter globalt, att jämföra med 204 miljoner för Netflix.

Även de lokala konkurrenterna i Sverige, C More och Viaplay, uppvisar stark tillväxt.

Snart väntas ytterligare tung internationell konkurrens i Sverige från Paramount plus och HBO Max. De båda tjänsterna ska lanseras under den första delen av 2021.

Netflix tog upp den allt hårdare konkurrensen i sin senaste kvartalsrapport.

”Om vi kan fortsätta att förbättra Netflix varje dag till glädje för våra kunder så kan vi vara deras förstaval för streaming”, skrev bolaget.

Netflix pekade också på att dess abonnenttillväxt under 2020 var den starkaste någonsin, vilket tyder på att marknaden är långt från mättad.

I Sverige har dock något hänt, enligt analysföretaget Mediavision. Vd:n Marie Nilsson konstaterade nyligen att ”ett visst tapp” noterades för Netflix under det tredje kvartalet 2020. Enligt Mediavisions mätningar var det den allra första gången sedan lanseringen som Netflix backade i antalet abonnenter. Trots det är den amerikanska streamingpionjären alltjämt etta på den svenska marknaden, enligt Mediavision.

På global nivå har Disney plus skruvat upp sina mål. Tidigare var ambitionen att nå 60 – 90 miljoner betalande kunder 2024. Det nya målet är satt till 230 – 260 miljoner prenumeranter.

Hur affären Disney Plus egentligen går är inte något som bolaget avslöjar.

– Det är dyrt att verka inom streaming, vilket många andra spelare på marknaden har känt av. Vårt fokus är att skapa en långsiktigt hållbar affär och vi är på god väg att göra det, säger Hans van Rijn.

Allt pekar på att Disney nu siktar på att ge Netflix en match om förstaplatsen i Sverige och Norden. Men Hans van Rijn vill inte uppge några konkreta målsättningar i termer av marknadsandelar.

– Vi har fått en bra start och nu vill vi bygga vidare på det, säger han diplomatiskt.
Många som har stora resurser vill vara nummer ett – är inte det målet?

– Vi vill vara nummer ett när det gäller hur konsumenter gillar tjänsten. Men hur vi placerar oss mot andra är mindre intressant att prata om. Allt handlar om innehållet.

Streamingaktörerna som slåss om Sverige

Netflix: Först och störst i Sverige. Når enligt Mediavision omkring 1,5 miljoner hushåll.

Viaplay Ägs av Nent, som precis har fyllt på kassan med över 4 miljarder kronor för att satsa på att bli ”Europas främsta streamingbolag”. Hade totalt 3 miljoner abonnenter vid slutet av 2020.

Disney Plus: Lanserades i Sverige hösten 2020, med serien ”The Mandalorian” som dragplåster. Enligt Mediavision den streamingtjänst som växer snabbast i Sverige.

C More: TV4-gruppens tidigare sorgebarn, som länge uppvisat stora förluster. Enligt nuvarande ägaren Telias kvartalsrapport var kundinflödet på C More ”rekordhögt” under slutet av 2020.

HBO Nordic: Lanserade i Sverige 2012, kort efter Netflix entré.

HBO Max: Storsatsningen från ägaren AT&T lanserades i USA i maj 2020. Tjänsten väntas rullas ut i Europa under det första halvåret 2020 som en uppgradering av HBO Nordic.

Paramount Plus: Släpps i Sverige den 25 mars. Tjänsten samlar både nytt och klassiskt innehåll från CBS, Paramount Network, Comedy Central, MTV, Nickelodeon och Paramount Pictures.

Relaterade artiklar

Back to top button