Så mycket toalettpapper köpte svenskarna i mars

Svenskarna har ändrat sitt konsumtionsbeteende under coronakrisen, köpen sker mer i vissa butiker än andra. I dagligvaruhandeln steg försäljningen med 12,8 procent i mars jämfört med samma månad i fjol. Enligt statistik från Svensk dagligvaruhandel ligger en normal månad på 3 procents tillväxt.

”Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna”, skriver Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

En del varor sticker ut. Ökningen var störst inom pasta, ris, konserverad mat, tvål och toalettpapper. Försäljningen av toalettpapper steg med ofattbara 71 procent och ris med 88 procent. Pasta och konserverad mat steg ochså med cirka 70 procent.

Fler har även börjat handla på nätet än tidigare. E-handeln har stigit med cirka 50 procent, både hämtmat från butik och hemleveranser.

Relaterade artiklar

Back to top button