Storytel växer – förlusten minskar

Ljudboksföretaget Storytel fortsätter att öka intäkter och abonnenter. Det visar den senaste kvartalsrapporten från bolaget, som är en av coronapandemins stora vinnare.

Storytel, en av pionjärerna i ljudboksbranschen, fortsätter växa sin kundbas. Analet betalande prenumeranter är nu uppe i nästan 1,4 miljoner – en ökning med 34 procent jämfört med samma period 2019. En intäktsökning går hand i hand: från 504 miljoner kronor till 676 miljoner kronor.

Bolaget fortsätter sin resa mot att redovisa ett positivt resultat – men är inte där ännu. Förlusten för årets tredje kvartal hamnade på 25 miljoner kronor, jämfört med minus 87 miljoner kronor för samma period för ett år sedan.

Totalt har bolaget gått med en förlust på 232 miljoner kronor sedan årsskiftet – drygt 100 miljoner mindre än samma niomånadersperiod 2019.

Bolaget, som dessutom äger bland annat den konventionella svenska bokförläggaren Nordstedts, skriver att det räknar med att ljudböcker kommer stå för hälften av all bokförsäljning i Sverige i slutet av 2020.

”Denna utveckling i ett av de mest mogna ljudboksmarknaderna i världen indikerar att det finns utrymme och utmärkt potential för Storytel och andra förläggare med ett digitalt ”mindset” att växa den globala bokmarknaden.”

Under sommaren har Storytel även köpt upp flera andra förläggare, bland annat ett majoritetsägande i Islands största förläggare och ett antal mindre ljudboksföretag i olika delar av världen.

Och Storytel räknar med fortsatt tillväxt: det skriver i sin rapport att det räknar ha 1 435 000 betalande prenumeranter under 2020:s fjärde kvartal.

Storytel hade länge ett försprång på den svenska marknaden men på senare år har konkurrensen hårdnat. Med Amazons intåg i Sverige för ett par veckor sedan väcks frågan om e-handelsjätten även ska introducera sin ljudbokstjänst Audible i Sverige. Tjänsten har bland annat en stor marknadsandel i Tyskland.

Inför Amazons intåg var Storytels vd inte orolig för konkurrensen från Amazon då Sverige är ”en helt annan marknad” för ljudböcker än till exempel USA:

– Sverige har ett välutvecklat digitalt- och online-samhälle. Jag tror att det är en annan situation att komma in i Sverige 2020, än i USA 1995, sade han till TT då.

Relaterade artiklar

Back to top button