Träning i hemmet ökar kraftigt under pandemin

Nätförsäljningen av hemmagym och olika träningsredskap har ökat kraftigt under pandemin. Samtidigt har Friskis & Svettis infört digital träning och erbjuder flera olika slags pass i hemmet.

Enligt Svensk handel var 2020 ett rekordår för sport- och fritidshandeln på nätet, med en tillväxt på 39 procent. Branschens snittillväxt på nätet uppgår till nästan 24 procent årligen från 2014 till 2020.

Sportgymbutiken.se, som även har en fysisk butik i Skövde, har under pandemin sett en kraftig efterfrågan på löpband, motions- och spinningcyklar, roddmaskiner och så kallade multigym, som har flera funktioner för styrketräning, enligt delägaren Thomas Andersson.

Kunder köper i stort sett allt – från ”crosstrainers”, som är en kombinerad motionscykel och trappmaskin, till skivstänger och hantlar.

– Det blev en enorm efterfrågan i mars 2020 och sedan har det rullat på, säger Andersson.

Omsättningen hade den 6 januari ökat med närmare 240 procent i jämförelse med samma datum 2020, sett till dagssnittet, enligt Thomas Andersson.

– Det är helt overkligt egentligen – det är enormt gynnsam utveckling.

Samtidigt som försäljningen av träningsutrustning och större redskap för hemträning ökar, har utvecklingen för träningskläder gått åt det motsatta hållet.

– Går man inte på gym så behöver man heller inte lägga pengar på gymkläder. Vi ser en tydlig minskning.

Tror du att hemmaträningen håller i sig efter pandemin?

– Vi hoppas och tror att det håller i sig. Många av dem som har möjlighet tränar hemma och vi märker ett ändrat köpbeteende.

Zidcore, som på den svenska marknaden driver nätbutiken Träningsmaskiner.com, har också sett en väldigt hög efterfrågan sedan i mars 2020.

Kunder, som tidigare under pandemin köpt träningsprodukter, kompletterar nu hemmagymmet med fler redskap, enligt Christian Ekman, delägare och marknadschef.

– Vissa har så klart gått tillbaka till gymmet, men vi ser också flera som valt att fortsätta att köra hemma i stället.

Den största ökningen har skett inom styrketräningssortimentet, men även försäljningen av konditionsredskap som ”crosstrainers” har ökat, liksom av produkter avsedda för rörelseorienterad träning, exempelvis träningsband och gymbollar.

Christian Ekman säger att Zidcore absolut har tagit marknadsandelar från gymmen.

– Ofta behövs inte så mycket utrustning och man ser det som en ekonomisk lösning att träna hemma i stället för att köpa ett gymkort.

Många har också sett fördelarna med att träna hemma, även om vissa alltid kommer att föredra att träna på gym, fortsätter han.

– Jag tror att det kommer att fortsätta. Vi har sett att många valt att ändra sitt träningsbeteende. Det är betydligt fler som tränar kondition, styrketräning eller rörelseträning hemma.

Josefin Engfelt, pr-ansvarig på träningskedjan Friskis & Svettis, säger att många kunder frös sina gymkort, framför allt innan vaccinen erbjöds.

– Vi har infört digital träning som blev en stor succé, säger hon.

Flera olika träningspass erbjuds för hemmet, bland annat spinning, danspass och stepp, och kedjan har även infört träningskort för utomhuspass.

– Många som köper digitala kort är studenter som suttit hemma under pandemin.

Hälften av dem som besöker Friskis & Svettis gör det för gymmen, och exempelvis tonåringar kommer fortfarande för att träna där, enligt Engfelt.

– Gymmarna har inte stannat hemma i lika hög grad som de som deltar i gruppträning. Unga vuxna kommer till gymmet och det fortsätter de att göra, säger hon.

Relaterade artiklar

Back to top button