Coronapandemin slår hårt mot Volvos försäljning

Volvos bilförsäljning har drabbats hårt av Coronapandemin. I april föll bilförsäljningen med 43,8 procent jämfört med året innan, det skriver Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Under det första kvartalet har försäljningen fallit med 24,9 procent jämfört med samma tidpunkt i fjol.

Bilförsäljningen har fallit mest i Europa, under april föll den europeiska försäljningen med 66,8 procent (–30,3 procent hittills det här året)

Volvos försäljning har påverkats negativt av restriktioner på viktiga marknader som Storbritannien och Tyskland.

Försäljningen i Kina har däremot vaknat till liv igen. Volvos försäljning i Kina ökade med 20,8 procent i april jämfört med samma period i fjol. På årsbasis är dock nedgången på 15,6 procent.

I april såldes totalt 31 760 Volvobilar.

Relaterade artiklar

Back to top button