Stormigt Spotify släpper delårsrapport

Hård kritik har riktats mot Spotify i protest mot mot strömningstjänstens mest populära poddare Joe Rogan. Dålig tajming för företaget som i kväll släpper nya siffror.

Men uppmärksamheten behöver inte bara vara negativ.

Det har varit röriga veckor för Spotify.

När bolaget nu kommer med sin rapport för det fjärde kvartalet är det i samma veva som hashtaggen ”cancelspotify” har trendat på Twitter och artister som Neil Young och Joni Mitchell har tagit bort sin musik från strömningstjänsten.

Kritiken handlar främst om att Joe Rogan i sin podd i slutet av december släppte ett tre timmar långt avsnitt med den kontroversiella läkaren och vaccinmotståndaren Robert Malone, som stängts av från Twitter efter att ha brutit mot plattformens regler om desinformation kring covid-19.

Avsnittet har fått 270 forskare, läkare och sjuksköterskor att gå samman i ett upprop där de kallar podden för ”en av världens mest inflytelserika källor till skadlig information om vaccin och pandemin”.

– Spotify har blivit en väldigt tung spelare och Joe Rogan är en av världens största poddare. Det är klart att det får stor påverkan vad som sägs på deras plattformar, säger Johan Nilke, analytiker på Lannebo fonder med fokus på teknik.

Störst för poddar i USA

Inför Spotifys rapporter är antalet betalande användare alltid ett nyckeltal som analytiker och investerare tittar på. Det är bolagets stora kassako. Men i takt med att poddaffären vuxit har även annonsintäkterna blivit allt viktigare.

I oktober meddelade bolagets vd Daniel Ek att Spotify blivit “den största plattformen för podcastkonsumtion i USA”. Något som Joe Rogan bidragit till.

Även om fjärde kvartalets siffror inte påverkas av den senaste veckans turbulens lär Daniel Ek få en del svettiga frågor kring hur plattformen kommer hantera innehåll framöver. En fråga som aktualiserats sedan Spotify köpte de exklusiva rättigheterna till ”The Joe Rogan experience” 2020.

– När Spotify köpte över Joe Rogan satte bolaget sig i en ny position. Hade de inte knutit honom så starkt till sig hade det varit lättare att säga att de bara är en plattform som tillhandahåller möjligheter för folk att nå ut. Nu måste de ta tag i det, säger Johan Nilke.

Börsen reagerade positivt

Hur många användare som faktiskt avslutat sina abonnemang på grund av kritiken är svårt att uppskatta. Även om amerikanska techsajten Mashable dragit sitt strå till stacken, genom att utförligt beskriva hur man går tillväga för att säga upp sitt premium-konto, tror Johan Nilke att det främst är något som kommer att märkas i marginalen.

– Det går att jämföra med Facebook. Bolaget har fått mycket kritik från politiker och alla möjliga. Det har uppmanats till bojkott. Men trots det har bolaget tickat på. Har du en stark tjänst så stannar användarna kvar, säger han.

Sedan Neil Young gick ut med sin kritik har Spotify offentliggjort sin innehållsstrategi och bland annat meddelat att de kommer lägga ut länkar med information om covid-19 där det är aktuellt. Joe Rogan har bett om ursäkt och börsen har reagerat positivt. I måndags rusade Spotifys aktie med 13 procent och på tisdagen steg kursen ytterligare 3,8 procent. Detta efter att veckan innan ha nått den lägsta nivån på 1,5 år.

Enligt Johan Nilke behöver uppståndelsen inte bara att vara negativ för Spotify.

– Det kan bli så att publiciteten kring Joe Rogan ökar medvetenheten om Spotifys podderbjudande, som ändå är en relativt ny del inom bolaget, säger han.

Relaterade artiklar

Back to top button