Bekräftat: Amazon öppnar i Sverige

Efter åratal av spekulationer som ökat i styrka de senaste veckorna är det nu officiellt: Amazon kommer att öppna en svensk butik. I ett pressmeddelande skriver e-handelsjätten att det på tisdagen påbörjat lanseringen av Amazon.se.

Så sent som i fredags förra veckan skrev flera medier om en jobbannons från Amazon och att Sverige skulle bli först ut i en nordisk lansering av Amazons marknadsplats.

Tidigare samma vecka rapporterade Eskilstuna-kuriren att Amazons logistikpartner Kuehne Nagel håller på att färdigställa ett lager i Kjula Logistikpark utanför Eskilstuna.

Amazon skriver i ett pressmeddelande att bolaget kommer att ”introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige”. Sedan tidigare har svenskar kunnat beställa produkter från Amazon via bolagets andra europeiska sidor, men det här är första gången Amazon kommer erbjuda en helsvensk marknadsplats på svenska och med svenskt utbud.

Totalt erbjuder Amazon omkring 12 miljoner produkter i sitt sortiment, men utöver det så tillkommer även flera hundra miljoner produkter till via ”Amazon Marketplace”, där små handlare kan sälja sina produkter på Amazons sajt till en avgift.

Det är dessa små handlare som Amazon nu vill åt och lockar redan i sitt pressmeddelande intresserade handlare att höra av sig till bolaget.

När ryktena om Amazons svenska etablering nådde en kokpunkt förra veckan gick analysföretaget HUI Research ut med att de trodde att Amazon skulle lanseras i Sverige under hösten.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt, sade Emma Hernell, vice vd på HUI Research då till TT.

Hernell pekade på att Amazons etablering kan komma att konkurrera ut svenska e-handlare – men att deras Marketplace kan vara en chans för svenska bolag att expandera utomlands:

– Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform.

På sin hemmamarknad i USA har Amazon en dominerande roll bland internethandlare där bolaget står för runt hälften av all e-handel.

Siffrorna i Europa är något lägre – en tredjedel i både Tyskland och Storbritannien – och analytiker vi tidigare talat med tror inte att Amazon kommer kunna ta en lika stor del av den svenska kakan som det har i USA:

– Att Amazon skulle gå in och ta en väldigt stor andel av marknaden i Sverige är farhågor som inte kommer att besannas. De kommer att ta ett antal procent av marknaden, uppemot 10 procent på ett antal års sikt, sade Nicklas Storåkers, vd för prisjämförelsesajten Pricerunner i förra veckan.

Storåkers perspektiv hördes från flera andra röster som vi talat med. Pär Svärdson, grundare av Adlibris och Apotea, trodde inte heller på en särskilt stor förändring.

– Jag tror fortfarande att deras spår kommer vara att ha en svensk sajt med leverans från Tyskland under en lång tid. Om man tänker efter är det inte en jättestor skillnad mot vad de har haft i 20 år, sade han.

Relaterat: