Bianca Ingrossos vinstrekord – tjänar 27 miljoner

27 miljoner kronor. Så mycket gör Bianca Ingrosso i ren vinst på sina sociala medier och tv-program. Det färska bokslutet visar fördubblade intäkter – och vinstrekord.

Bianca Ingrosso ser ut att njuta försommarsolen. Framför henne står ett glas rosévin. Hon sluter ögonen medan kameran förevigar ögonblicket, som sedan läggs ut till Bianca Ingrossos 1,1 miljoner följare på Instagram. De får en kod som ger 15 procent rabatt på mobilskal och andra tillbehör.

”Betalt samarbete”, står det över bilden som ligger längst upp i Bianca Ingrossos Instagramflöde.

Denna typ av marknadsföring, via kända profiler i sociala medier, håller på att bli en miljardindustri i Sverige. Allt från skönhetsmärken till snabblånebolag använder så kallade influencers för att sälja mer. Vissa varumärken, som den svenska klocksuccén Daniel Wellington, har helt byggts upp med hjälp av sådan reklam.

Bianca Ingrosso har tidigare sagt att hon kan ta uppemot 200 000 kronor för en enda sponsrad bild på Instagram. Och affärerna blomstrar.

Hennes egna företag Bianca Ingrosso AB har precis lämnat årsredovisning till Bolagsverket. Där framgår att intäkterna för 2019 landade på 34 miljoner kronor, vilket är en fördubbling jämfört med föregående år.

”Omsättningen har ökat väsentligt jämfört med föregående år då bolaget har ökat intäkterna från såväl tv-produktioner som från övriga uppdrag”, står det i årsredovisningen.

Bolaget redovisar 27,6 miljoner kronor i vinst (resultat efter finansiella poster).

Exakt vad intäkterna består i framgår inte. Men företagets verksamhet handlar bland annat om ”reklaminlägg och diverse uppdrag inom mode och make-up på olika sociala medier”. Det handlar alltså om hennes personliga bolag – inte hennes sminkvarumärke Caia cosmetics.

Precis som flera andra influencers försöker Bianca Ingrosso att kapitalisera på sin räckvidd i sociala medier genom att bygga företag. I slutet av 2018 startade hon sminkvarumärket Caia cosmetics, tillsammans med Vanessa Lindblad, Mikael Snabb och Jesper Matsch.

Detta bolag har ännu inte någon offentlig årsredovisning för 2019.

Bianca Ingrosso har de senaste åren seglat upp som en av Sveriges största influencers. Hon har synts i tv-program som Talang och Let’s Dance. Tillsammans med mamman Pernilla Wahlgren har hon också varit med i realityserien Wahlgrens värld.

Relaterat:

Kraftigt nedåt på börsen – H&M står emot... Det artar sig till en dyster handelsdag på Stockholmsbörsen, som under förmiddagen har tappat två procent av sitt värde. Men ett fåtal tungviktare, dä...
Konsumtionen fortsatt på låg nivå Drygt ett år efter att spridningen av covid-19 fick pandemistatus är konsumtionen fortsatt tydligt påverkad av restriktioner i samhället. Under föregå...
Hushållens förmögenhet rasade 1 000 miljarder Över tusen miljarder kronor försvann från hushållens konton när aktiebörserna rasade under andra halvan av första kvartalet. Samtidigt rekordsparar hu...
Brakförlust väntar för H&M Förlusten väntas bli drygt sex miljarder kronor. Den stora frågan är nu: tvingas H&M till nedskrivningar? I så fall blir det ett historiskt beslut frå...