Biljättar utmanar Tesla – men historien tynger

Volvo-polestar-2
Volvos elbil Polestar 2.

De stora fordonstillverkarna rör sig mot en framtid utan fossila drivmedel. På senare år har flera av dem konverterat redan befintliga, fossildrivna modeller genom att ersätta förbränningsmotorerna med elmotorer. Eller helt enkelt utrusta dem med båda delarna, så kallade hybrider och laddhybrider.

I den nuvarande fasen av omställningen lanseras bilmodeller som aldrig kommer att säljas med vare sig tanklock eller avgasrör. Som färska exempel finns Volvo C40, Audi e-tron, Volkswagen ID3 och 4, BMW IX, Hyundai Ioniq 5 och Porsche Taycan, för att nämna några.

Saknas batterier

I bakgrunden spökar marknadsledande uppstickaren Tesla, som inte behöver ödsla kraft på att ställa om produktionen till eldrift eftersom bolaget aldrig har tillverkat bilar med förbränningsmotorer, men som däremot tampas med att vara nykomling.

Just nu går utvecklingen väldigt fort, säger Kristofer Barrett, som bevakar elbilsbranschen på Swedbanks fondförvaltarbolag Robur.

De traditionella biltillverkarna har sakta men säkert börjat producera elbilar, och fokuserat på premiumsegmentet, men nu ska den stora delen av flottan gå över till eldrift. Anledningen till att de inte har gjort det hittills är att omställningen inte går över en natt, det finns inte tillräckligt mycket batterier på marknaden, säger Barrett.

Han tror att Tesla fortsätter vara marknadsledande under kommande år – trots de traditionella biljättarnas ansträngningar för att hinna ikapp. En förklaring är mjukvaran i Teslabilarnas datorer, som är en stark konkurrensfördel gentemot de traditionella tillverkarna eftersom den upplevs som mer användarvänlig och mindre problemtyngd, enligt Barrett.

Del av företagskulturen

Tesla har också en egen batterifabrik i Nevada i USA – just tillgången till batterier lyfts fram som en nyckelfråga när elbilar ska massproduceras.

Tesla var inte först med elbilar, men de var först med att bara satsa på elbilar. De har kontroll över batteriprodukten, till skillnad från de flesta andra biltillverkare som köper in batterier från Kina och Sydkorea, säger han.

Biljättarna sinkas av sin bakgrund eftersom personalens kompetens i första hand finns inom bilar med förbränningsmotorer, samtidigt som just bensin- och dieselmotorer är en del av företagskulturen, fortsätter Barrett.

Det kan bli tufft för de stora, lite byråkratiska, organisationerna som ska göra många bilar att bli absolut bäst, säger han.

Ett välkänt fenomen är det som kallas för innovatörens dilemma, svårigheten att förändra sig och göra något helt nytt. Man fortsätter att förbättra det man redan kan i stället.

Det som kunden vill ha

Teslas stora problem – som företaget delar med konkurrenterna – är litiumbatteriernas höga kostnader som trissar upp slutpriserna till nivåer som många konsumenter inte har råd med. De biltillverkare som lyckas bygga en någorlunda billig elbil som är tillräckligt rymlig för barnfamiljer kommer därför att kunna konkurrera om den stora budgetmarknaden.

Ska du sälja bäst i fråga om volym och vinst, handlar det till syvene och sist om att leverera det som kunden vill ha, säger Barrett.

De stora vinnarna blir de som kan leverera antingen den mest prestigefyllda lyxversionen av bilarna, där tror jag det finns en efterfrågan som är prisokänslig, och de som först tar det stora steget ut i massmarknaden.