Brist på datachip – Volvo stoppar produktionen

Bristen på datachip slår hårt mot biltillverkarna världen över. Nu tvingas lastbilstillverkaren AB Volvo stoppa produktionen vid sin stora fabrik i Gent i en vecka.

Läget för flera av de stora biltillverkarna blir allt mer pressat. Redan i slutet av förra året kom de första varningarna om att det inte kom fram tillräckligt med datachip, så kallade halvledare, som tillverkarna behöver till sina bilar.

Sedan dess har läget försämrats snabbt. I början av februari räknade exempelvis analysföretaget IHS Markit med att den globala produktionen av 672 000 bilar skulle påverkas under första kvartalet.

Alldeles nyligen fick analytikerna revidera den prognosen. Nu räknar IHS Markit med att en miljon bilar hos en rad tillverkare kommer att försenas på grund av bristen på halvledare.

De svenska biltillverkarna Volvo Cars, Scania och AB Volvo lyckades länge hanka sig fram utan några större störningar. Men nu har AB Volvo drabbats av ett rejält bakslag.

Bolaget har tvingats stoppa produktionen av lastbilar i en vecka vid sin största sammansättningsanläggning, den i Gent, Belgien.

– Det är chipbristen som förklarar det här. Det händer rätt ofta att det blir stoppdagar men det är rätt ovanligt att det blir en hel vecka. Nu planerar vi att återuppta produktionen i Gent nästa vecka, säger Claes Eliasson presschef på AB Volvo.

Vid anläggningen i Gent arbetar omkring 4 000 personer. Stoppet har framför allt orsakats av att det saknas datachip till olika komponenter som används för att styra motorerna i Volvos lastbilar.

– Det finns en obalans på marknaden och vi kommer att leva med de här problemen ett tag till. Förhoppningsvis kan vi snart jobba ikapp för vi har välfyllda orderböcker och kunder som står och väntar på sina lastbilar, säger Claes Eliasson.

Volvos konkurrent Scania har klarat sig utan att behöva stänga ned. Men Hans-Åke Danielsson, presstalesperson, konstaterar att det är pressat.

– Läget är bekymmersamt och ansträngt. Men vi har hittills lyckats hålla produktionen igång, om än med störningar, säger Hans-Åke Danielsson.

För att hantera bristen på komponenter som är beroende av datachip har Scania bland annat ökat leveranserna med flygfrakt som ger mer flexibilitet. Bolaget upplyser också kunder om att de kan få vänta extra länge om de vill ha vissa funktioner på sina lastbilar.

– Vi tar det här dag för dag. Vi ser ingen kortsiktig ljusning, säger Hans-Åke Danielsson.

Även hos personbilstillverkaren Volvo Cars rullar produktionen. Maria Dagman, presstalesperson, uppger att det handlar om minimala störningar men bolaget får lägga mycket kraft på att försöka få komponenter i tid.

– Det är en stor utmaning för hela industrin och vi har ett lag som arbetar hela tiden för att undvika störningar. Läget ändras hela tiden och det är en risk vi noga följer, säger Maria Dagman.

Också tyska Daimler/Mercedes-Benz varnar för minskad produktion. Men bolagets svenska chef Ola Källenius tror på återhämtning och att man i slutet av året har tagit igen produktionstappet.
Också tyska Daimler/Mercedes-Benz varnar för minskad produktion. Men bolagets svenska chef Ola Källenius tror på återhämtning och att man i slutet av året har tagit igen produktionstappet.
Problemen märks också på många olika håll. Tyska Daimler/Mercedes-Benz varnade till exempel på torsdagen för att produktionen under första kvartalet blir lägre än väntat på grund av bristen på datachip.

Bolagets svenske chef Ola Källenius betonade också att han räknar med att läget förbättras under andra kvartalet. Daimlers ledning siktar mot att i slutet av året ha tagit igen det nuvarande produktionstappet.

Flera andra stora tillverkare som General Motors, Ford, Nissan, Honda, Volkswagen och Audi har också varnat för bristen på chip. Däremot har Toyota, som nu återigen blivit världens största biltillverkare, sagt att de klarar sig genom att ha tillräckligt med lager.

Bristen på datachip till bilindustrin har flera förklaringar. Flera bolag var till exempel snabba med att dra ned sina beställningar på datachip när coronakrisen slog till för ett år sedan, men de var långsamma med att öka igen när efterfrågan på bilar tog fart.

Datachiptillverkarna har också haft fullt upp med att leverera till de stora it-företagen som behövt stora volymer när efterfrågan på datorer, mobiler med mera ökat under coronakrisen.

Relaterat:

Stark börsdag med ihållande uppgång Stockholmsbörsen stängde upp och lyckades försvara förmiddagens kursuppgångar, trots viss oro över virusutveckling och hur handelsavtalet mellan Kina ...
Svårt för unga att få bolån Höga priser, stor kontantinsats och fast anställning som lånekrav. Det är de största hindren för att köpa en bostad för unga vuxna, visar en rappo...
Huaweis PTS-protest avslås Förvaltningsrätten i Stockholm avslår den kinesiska telekomjätten Huaweis krav om att Post- och telestyrelsens (PTS) förbud av bolaget i 5G-nät måste ...
BMW återkallar 300.000 bilar BMW förlänger en återkallelse av sina bilar i Storbritanien efter att BBC funnit att fordon kunde stängas av helt medan de kördes. BMW kallar tillbaka...