Burkskinka bästsäljare i coronatider

I kristider fylls förråden med toapapper och burkskinka. Det visar en studie från Handelshögskolan, som tillsammans med matkedjan Coop analyserat svenskarnas beteende under hamstringstrenden i mars.

Försäljningen av pasta, fiskbullar, krossade tomater, bönor, ris och jäst mer än fördubblades hos Coop under drygt en vecka i mitten av mars, då hamstringen var som mest intensiv, skriver Svenska Dagbladet. Försäljningen av burkskinka – en vara som inte är någon storsäljare i vanliga fall – ökade med hela 500 procent.

Hamstringstrenden pågick som mest 10–19 mars. Toppen nåddes den 12 mars, då Coop fördubblade sin försäljning.

– Jag har aldrig sett något liknande och jag har varit på Coop i nio år. När man pratar med de gamla rävarna så har de inte heller sett något sådant, säger Fredrik Törn, analyschef vid Coop.

Studien visar även att äldre personer i riskgrupp inte var de största hamstrarna, utan familjer med barn i skolåldern.

– Hamstringsbeteendet är en väldigt snabb reaktion. Det är den vi ser tidigast, säger Sara Rosengren, professor i marknadsföring vid Handelshögskolan och en av forskarna bakom studien.

Coop har också gjort en specialstudie av försäljningen av toalettpapper, som snabbt blev en bristvara under hamstringen. Storköparna var dock få – endast en procent av kunderna köpte fem paket eller fler. De flesta, 70 procent, köpte endast ett paket mer och 20 procent två paket mer än vanligt.

Relaterat:

Sur avslutning på onsdagsbörsen Stockholmsbörsen vände efter någon timmes handel nedåt på onsdagen och index stängde på minus, svagare än flera andra europeiska börser. I fokus un...
Här får man en stor villa för under miljonen Stora trähus med trädgård för mindre än en miljon. I 33 av landets 290 kommuner är det fortfarande möjligt. Här har vi väldigt låga priser så man får...
Priset på vatten kan fördubblas Vatten kommer att bli mycket dyrare. Vi räknar med en fördubbling av vattenpriset på tjugo år, säger Fredrik Vinthagen på föreningen Svenskt vatten. ...
Svenska spelundret har växtvärk Den svenska spelindustrin har växtvärk. Många spelföretag har svårt att hitta investerare och rätt personal. Förra året omsatte dataspelsbranschen...