Delningstjänster blir allt populärare

el-scooter

Nya delningstjänster som el-scootrar och cyklar blir allt populärare och konkurrensen om Stockholms gator hårdnar när bolag värderade till miljarder vänder blickarna mot Sverige.

Sedan 2017 har investerare stoppat in miljard summor i delningstjänster som cyklar och el-scootrar.
El-scooter bolagen Lime, Bird och Jump är bara några av dem tio app företagen från Polen, Frankrike, Norge, USA, Kina och Sverige som konkurrerar om de svenska gatorna och hur vi ska färdas i framtiden. Företagen vill att vi ska dela allt ifrån el-scootrar till mopeder.

Med en app på sin mobil kan man hitta olika transportmedel som finns nära en betala hyra åka en kortare sträcka och sedan parkera var som helst. Då kan fordonet plockas upp av en annan app användare.
Företagen säger att om fler skulle använda deras tjänster skulle det leda till miljönytta och lättnader i trafiken.

”Det är flera bolag som har kontaktat mig om detta, de har varit olika långt gångna i sina lanseringsplaner”

berättar Johan Sundman projektledare vid Trafikkontoret i Stockholm.

I augusti lanserade Voi technology den första el-scootern i sverige efter att ha dragit in 25 mkr i risk kapital från Vostok New Ventures. Voy technology har sedan dess placerat ut hundratals scootrar på gatorna i Stockholm.

”Vi tror att vi kan göra gott i Stockholm och andra städer. Det här är ett substitut för korta bil och taxiresor.” Berättar Voy Technologies VD och grundare Fredrik Hjelm.

Den amerikanska scooter jätten Lime förbereder samtidigt en lansering i Stockholm och andra europeiska städer. Lime söker redan nu så kallade ”Juicers” personer som ska ladda scootrarna i sina egna hem.

Under Oktober månad ska även det Polska el-scooter bolaget blinkee.city lanseras i Stockholm. De finns redan i flera länder och erbjuder även cyklar, el-cyklar och elmopeder utöver el-scootrar.

”Vi har större visioner än andra bolag vi vill förbättra världen och våra tjänster är något positivt för klimatet och miljön. Berättar med grundaren marcin malinowski.

Politikerna i Stockholm verkar däremot inte så intresserade av delningsbolagens fordon på sina gator. I stället utreder Stockholm stad möjligheterna för ett förbud. Stockholm stad oroar sig över trafiksäkerheten och att scootrarna ska blockerar trottoarerna. I stället vill man satsa på egna el cyklar.

Fem stycken företag från flera olika länder tävlar om att få sälja fem tusen el cyklar till Stockholms stads egna delningstjänst. Vanliga cycklar finns det däremot redan gått om. Det Svenska företaget Green ekonomi har redan börjat ösa ut flera tusen gröna cyklar i Stockholm något som inte varit särskilt populärt bland politiker.

”Vi har tittat på vad som hänt i andra städer, ibland annat Nederländerna och USA, och det är blandningen av alla olika cyklar, scootrar och annat som är problemet” avslutar Johan Sundman projektledare på trafikkontoret.