E-handeln med dagligvaror backar

Försäljningen i dagligvaruhandeln steg med totalt 1,2 procent under juli jämfört med samma månad i fjol, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

Försäljningen i fysiska butiker ökade 1,4 procent, medan e-handeln minskade 3,5 procent.

”Det är första gången sedan Dagligvaruindex startade som försäljningsutvecklingen i butik var högre än e-handelsutvecklingen, och andra månaden i rad som försäljningen i fysisk butik uppvisar tillväxt”, skriver branschorganisationen i ett pressmeddelande.

”Bakgrunden till e-handelns negativa utveckling under juli är de extrema utvecklingstal som vi såg under månaden i fjol då e-handelsförsäljningen ökade med 165 procent”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Totalt stod e-handeln för 3,6 procent av dagligvaruhandeln.

Att den totala försäljningen steg förklaras bland annat av att många var kvar i Sverige under sommaren på grund av pandemin.

”Sannolikt ser vi också en fortsatt effekt av att kunderna söker sig tillbaka till fysiska butiker i takt med att allt fler vaccinerats. Värt att notera är att prisutvecklingen på livsmedel var negativ under månaden, vilket drar ner tillväxten”, säger Karin Brynell.

Relaterat:

Nollräntan ligger kvar till 2024 Riksbanken anser att de stimulanser som är på plats bidrar till återhämtningen och låter räntan ligga kvar på noll procent. Banken räknar också med no...
Trots pandemin – normal spannmålsskörd Den ovanliga våren till trots – årets spannmålsskörd blir normalstor. Ett positivt besked i tider när den svenska livsmedelsförsörjningen är mer aktue...
Ericsson köper tyska antennbolaget Kathreins Telekombolaget Ericsson ökar investeringarna i antennteknik för 5G och köper upp det tyska bolaget Kathreins som har verksamhet inom filter och antenn...
SCB: 9,7 procent arbetslösa I februari var 531 000 personer arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 9,7 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Eftersom SCB har ä...