En närmare titt på Spotifys tillväxt

Spotify har haft en stark omsättningstillväxt under de senaste tre åren, som drivits på av ett växande antal användare i både dess annonsstödda och premium tjänst, trots det har företaget fortsatta förluster på grund av höga royalty- och driftskostnader. I den här artikeln tittar vi närmare på hur företagets intäkter och rörelseresultat har varierat de senaste tre åren.

Spotifys intäkter beräknas växa från nivåer på nära 2 miljarder euro 2015 till cirka 5,3 miljarder euro år 2018. Spotify har ungefär dubbelt så många betalande abonnenter som Apple Music, som är näst störst på musik streaming.

Vi förväntar oss att Spotifys premium abonnenter växer från nivåer på 28 miljoner år 2015 till cirka 94 miljoner år 2018, vilket kommer ge en stor blandning av intäkter. Annons intäkterna förväntas också öka till cirka 109 miljoner år 2018, från cirka 64 miljoner år 2015, eftersom fler skaffar smartphones och företaget expanderar till nya marknader.

Dessutom spenderar användarna mer tid hos Spotify och tiden har ökat stadigt sedan 2015, vilket innebär fler tillfällen att leverera annonser till varje användare.