Fler köper sexleksaker: ”Ser en coronaeffekt”

Trafikrekord och lager som går på högvarv. Försäljningen av sexleksaker har exploderat i spåren av coronapandemin, uppger flera företag. Men det är högst osäkert att uppgången håller i sig.

Många företag har haft det tufft sedan covid-19 började spridas i Sverige. Men det finns undantag – en del har i stället sett en tillströmning av kunder under våren och försommaren.

Flera bolag uppger att försäljningen av sexleksaker skjutit i höjden sedan mars.

– Vi har sett en ökning i trafik till sajten på 40 procent under perioden. Intäkterna har samtidigt stigit med 30 procent. Det syntes en tydlig topp i början av mars som har hållit i sig, säger Carl-Magnus Öhrstedt. Han är marknadschef på Purefun Group som äger Vuxen.se, Sveriges största återförsäljare av sexleksaker.

Folk har blivit mer nyfikna. Vårt lager går på högvarv.

Enligt Carl-Magnus Öhrstedt handlar det inte om fler köp per kund utan en ökning i antalet nya kunder.

– I den ökade trafiken ser vi att 80 procent är nya kunder. Folk har blivit mer nyfikna. Vårt lager går på högvarv, säger han.

Den ökade försäljningen har lett till att bolaget uppskattar en omsättning på 140–150 miljoner kronor för 2020, jämfört med nära 100 miljoner i fjol.

Även nätapoteket Apotea ser en ökning i intresset för sexleksaker sedan mars. Toppen nåddes i maj, då försäljningen ökade med 76 procent. Intäkterna för kategorin sex och lust har ökat med 57 procent från mars till juni, jämfört med föregående år.

”Vi har sålt över 160 000 artiklar inom kategorin under perioden. Förra året var motsvarande siffra drygt 110 000”, skriver Emmelie Johansson, marknadschef på Apotea.

Har kundernas köpbeteenden förändrats?

”Stavar och vibratorer är den kategori som har ökat mest, över 300 procent. Så där syns en markant ökning”, skriver hon.

Även RFSU AB, Riksförbundet för sexuell upplysnings dotterbolag, konstaterar en stigande åtgång av produkter. Främst under april och maj, som visar ökningstal runt 40 procent.

Jacob Bager, presskontakt på Lovebuddy.se, en nordisk jämförelsesajt för sexleksaker, säger att deras affärspartners sett en skjuts i försäljningen med drygt två tredjedelar. Deras statistik visar dessutom skillnader mellan de nordiska länderna.

”Vi konstaterar att Danmark och Norge visar högre siffror än Sverige. Vår slutsats är att det beror på att de länderna har haft betydligt hårdare restriktioner och tvingats vara isolerade i större utsträckning”, skriver han i ett mejl.

Vi har utökat vårt sortiment, men vi ser också en covid-19 effekt.

Både Lovebuddy, Apotea och Purefun Group bedömer att uppgången är en coronaeffekt, även om det inte genomförts några marknadsundersökningar. Apotea medger dock att ökningen delvis kan vara kopplad till andra orsaker.

”Vi har utökat vårt sortiment, men vi ser också en covid-19 effekt”, skriver Emmelie Johansson.

Men pandemin har resulterat i vissa orosmoment. I samband med att Kina förlängde det kinesiska nyåret på grund av virussmittan blev produktionen av Purefun Groups sortiment något eftersatt, även om det inte uppstod leveransproblem.

– Men det kan vara så att effekten syns först efter några månader. Det går inte att utesluta att produkter kan ta slut, säger Carl-Magnus Öhrstedt.

Enligt honom syns dock den största skillnaden för bolaget sedan pandemin slog till i annonsaffären.

– Nu när många annonsörer dragit tillbaka sina kampanjer är vi välkomna nästan överallt. Vi kommer absolut att öka våra medieinvesteringar, säger han.

Huruvida effekten kommer att hålla i sig återstår att se. Apotea, Purefun Group och RFSU AB ser inga tecken på en nedåtgående kurva framöver. Men Jacob Bager på Lovebuddy.se spår ett avtagande intresse.

”Vi förväntar oss en långsam nedgång i försäljningen med tanke på att människor sakta men säkert vänjer sig vid situationen vi befinner oss i, och intresserar sig för annat”, skriver han.

Relaterat:

Sveriges elpris det högsta sedan 2011 – Rörliga elpriser ligger på en högre nivå jämfört med tidigare år. Dels beror det på att det har varit väldigt dåligt med vatten i svenska och norska...
ICA koncernen varslar 200 personer Koncernen ICA varslar 200 personer i Västerås och Solna om uppsägning. ICA har påbörjat förhandlingar med facket. Det rör sig totalt om tio procent...
SCB: 9,7 procent arbetslösa I februari var 531 000 personer arbetslösa, vilket motsvarar en arbetslöshet på 9,7 procent, enligt Statistiska centralbyrån (SCB). Eftersom SCB har ä...
Handeln ökade med 8,5 procent Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 8,5 procent i juni jämfört med motsvarande månad i fjol. Dagligvaruhandeln ökade med 4,9 procent och sällan...