Fortsatt törst efter Kopparbergs

Bryggerikoncernen Kopparbergs ökade resultatet under första kvartalet trots coronapandemin och de smittskyddsrestriktioner som införts på många av koncernens huvudmarknader.

Coronautbrottet till trots – bryggerikoncernen Kopparbergs förbättrade sitt resultat under första kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol.

Resultatet före skatt landade på 50 miljoner kronor under första kvartalet, vilket kan jämföras med 41 miljoner kronor samma kvartal 2019. Omsättningen inklusive dryckesskatt uppgick till 578 miljoner kronor, upp från 515 miljoner kronor ett år tidigare.

Förutom stängda restauranger och pubar på vissa håll har smittskyddsrestriktioner för Kopparbergs del bland annat lett till kraftigt minskad försäljning i Sverige och drastiskt minskad gränshandel mot Norge och Tyskland.

Men under omständigheterna anser vd Peter Bronsman att man så här långt lyckats hantera situationen väl och känner sig trots osäkerheten positiv inför sommaren.

”Vi har också lyckats öka vår försäljning på våra huvudmarknader. Till detta bidrog att vi, framför allt i Storbritannien, lyckats kompensera bortfallet på restaurang- och pubsidan, med ökad försäljning inom dagligvarusegmentet och denna utveckling har hållit i sig även under april”, skriver han i rapporten.