Hård smäll för svensk tillväxtraket

Klockbolaget Daniel Wellington gör en förlust på över 200 miljoner kronor för 2019 och drar nu i bromsen.

Daniel Wellington har de senaste åren varit en svensk tillväxtraket. Klock- och accessoarsföretaget är grundat och helägt av entreprenören Filip Tysander och har byggt en stor del av sin marknadsföring genom influencers i sociala medier.

Nu skriver bolaget, under väsentliga händelser i årsredovisningen för 2019, att företaget har påbörjat ett arbete som innefattar ”hur distributionen i respektive lokal marknad mest effektivt och kontrollerat ska struktureras för att bemöta lokal efterfrågan”.

I det sammanhanget framkommer också att Daniel Wellingtons strategi att gå från distributörssamarbeten i olika länder till att driva lokala dotterbolag med egna butiker gett ökade kostnader. Något som också avspeglas i resultatet för 2019.

Enligt årsredovisningen för 2019 gjorde Daniel Wellington AB alltså en förlust på 216 miljoner kronor. Det kan jämföras med en vinst på drygt 500 miljoner kronor 2018, vinster på över 900 miljoner kronor under såväl 2017 som 2016. År 2015 var vinsten närmare 700 miljoner kronor.

Enligt årsredovisningen planerar nu bolaget att bromsa expansionen av egna butiksetableringar.

I framtidsutsikterna för 2020 skriver bolaget att ledningen ska fokusera på att gå igenom företagets kostnadsstruktur ytterligare. Vidare nämns där att utbrottet av covid-19 har påverkat bolaget väsentligt med ”kraftig nedgång” i butiksförsäljning under senvintern och våren 2020.

Relaterat:

Stark börsdag med ihållande uppgång Stockholmsbörsen stängde upp och lyckades försvara förmiddagens kursuppgångar, trots viss oro över virusutveckling och hur handelsavtalet mellan Kina ...
Julhandel med munskydd väntar Julen är inte inställd, men det är däremot den traditionsenliga trängseln i julklappshandeln. Mindre "klämma och känna" och gratis munskydd för...
Här är GW:s miljonlyft Pengarna fortsätter att rulla in för Leif GW Persson, uppger Aftonbladet. Den folkkäre kriminologen tjänar storkovan på vin och investeringar. Det...
Snart har en tredjedel av retailbolagen slut på pe... Inom två månader har en tredjedel av alla svenska retailbolag slut på pengar. Det visar en undersökning från branschorganisationen Svensk Handel. V...