H&M:s försäljning halverad under coronakrisen

H&M faller tungt.

Den svenska klädjätten H&M är hårt pressad av coronakrisen och rapporterar nu ett föräljningstapp på 57 procent mellan 1 mars till 6 maj, jämfört med samma tidpunkt i fjol.

E-handeln steg samtidigt med 32 procent vid 46 av 51 öppna marknader.

Försäljningen har gått sämst i Italien där den fallit med runt 80 procent sedan 1 mars.

Av koncernens butiker är i nuläget 3 050 av 5 061 tillfälligt stängda. H&M har börjat öppna upp butiker på en del marknader men försäljningen har till en början varit svag.

”Återöppnandet på respektive marknad anpassas efter lokala restriktioner och förhållningsregler. På de marknader som börjat öppna upp är butikshandeln inledningsvis återhållsam”, skriver H&M i ett pressmeddelande.

H&M har påbörjat ett stort sparpaket för att klara av krisen, och 10.000 av företagets anställda har hittils blivit permitterade.

H&M meddelar att även de andra kvartalet föväntas gå dåligt.

Relaterat: