Influencern Katrin Zytomierska stäms för corona-reklam

Influeraren Katrin Zytomierska har stämts av Konsumentombudsmannen (KO). Katrin har bland annat marknadsfört en fiskolja och påstått att den gör immunförsvaret starkare och skyddar mot covid 19.

Zytomierskas säljer fiskoljan genom sitt egna företag Clean Eating. Enligt KO ska det inlägg som hon gjort i sociala medier anses som reklam för produkten.

Katrin Zytomierska Omega-3 olja.

Påståenden som företag gör i sin reklam måste gå att bevisa, skriver KO i sitt pressmeddelande, specielt när det gäller hälsopreparat.

”Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har influencern varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset”, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i en kommentar.

Enligt KO är det många som har reagerat på inlägget om fiskoljan och anmält det till Konsumentverket.

Även ytterligare tre inlägg omfattas av stämningen även de produkter säljs av influerarens bolag och saknar reklammarkering.

Relaterat:

Skador för en halv miljard efter översvämningar Efter de kraftiga skyfallen i Gävleborg och Dalarna i somras har över 7 000 skador anmälts till försäkringsbolagen. Kostnaden uppgår till närmare en ...
Allt pekar nedåt för exportföretagen Framtidstron är på rekordlåg nivå bland exportföretagen, visar Exportkreditbarometern från statliga Svensk exportkredit (SEK). – Nu går alla para...
Uppåt på börsen efter gårdagens fall Efter en turbulent inledning på veckan studsade Stockholmsbörsen upp på onsdagen där Astra Zeneca och Getinge återfanns bland vinnaraktierna. ...
Här är svenskarnas nya spartrend Aldrig förr har svenskarna valt att spara så mycket i denna form som nu. Det rapporterar Aftonbladet. Det är fondsparandet som som har ...