Moderaterna varnar för kinesisk säkerhetsrisk

tåv vid perrong
Kinesiska bolag tar över allt mer av svensk infrastruktur.

Kinesiska företag tar över allt mer av svensk infrastruktur. Nu vill försvarsutskottets ordförande Pål Jonson (M) att det blir en säkerhetsgranskning innan utländska bolag får driva tåg och tunnelbana i Sverige.

I höstas beslutade Post- och telestyrelsen att utrustning från det kinesiska telekombolaget Huawei inte får användas i de kommande svenska mobilnäten för 5G. Det var starten på en rejäl konflikt mellan Sverige och Kina.

Nu kan läget spetsas till ytterligare. För ordföranden i riksdagens försvarsutskott Pål Jonson (M) vill också ha till en liknande granskning när företag från ett annat land vill ta över driften av tåg, tunnelbana eller annan viktig infrastruktur i Sverige.

– Vi borde ha en liknande prövning på det här området som när vi beslutar om 5G-näten. Jag förväntar mig också att det kommer en sådan lagstiftning, säger Pål Jonson.

En utredning om saken ska vara klar i slutet av året och Pål Jonson vill nu ha svar från inrikesminister Mikael Damberg (S) om vad som händer när allt fler stora uppdrag på infrastrukturområdet tas över av kinesiska företag. Pål Jonson pekar bland annat på att kinesiska bolag vunnit upphandlingar som gör att de får bygga tågtunnlar och arbetstunnlar i Stockholm.

Men framför allt handlar det om driften av tunnelbanan och tågen. I Stockholm driver Hongkongbaserade MTR pendeltågen sedan slutet av 2016. Kontraktet gäller i tio år och kan förlängas till 2030.

MTR har också ett 14-årigt kontrakt på att driva tunnelbanan i Stockholm som gäller fram till slutet av 2023. Där måste det snart bli en ny upphandling och den affären är i så fall den kanske första som kommer att granskas om det blir några nya skärpta regler.

Dessutom tog MTR nyligen över driften av Mälartåg. Det handlar om regional tågtrafik i Mälardalen som sträcker sig över orter som Örebro, Linköping, Uppsala, Hallsberg, Gävle och Stockholm.

Vid sidan av de här upphandlingarna driver MTR Express även fjärrtåg i Sverige. Bolaget kör mellan Stockholm och Göteborg i konkurrens med SJ.

– Mer än två tredjedelar av landets upphandlade tågtrafik sköts av kinesiska aktörer. De upphandlingarna har skett utan att någon säkerhetsprövning ägt rum, säger Pål Jonson.

En viktig skillnad mellan 5G-beslutet och tågtrafiken är att PTS är en statlig myndighet. Kollektivtrafiken hanteras däremot av Sveriges regioner och kommuner.

Men Pål Jonson anser att en liknande granskning måste ske i båda fallen.

– Det kan inte vara det kommunala självbestämmandet som ska avgöra frågor som berör kritisk infrastruktur för Sveriges säkerhet, säger Pål Jonson.

Han påpekar också att säkerhetspolisen slagit fast att Kina bedriver en omfattande underrättelseverksamhet och industrispionage i Sverige. Regeringen har i sin Kinastrategi även slagit fast att den kinesiska underrättelselagen gör att alla kinesiska företag och medborgare måste hjälpa den kinesiska staten med dess underrättelseverksamhet.

– Vi behöver ha lagar i Sverige som gör att vi kan granska och ytterst stoppa skadliga investeringar i känslig och samhällsviktig verksamhet. Transporter är ett av de viktiga områdena, säger Pål Jonson.

MTR har inte haft mycket tid att kommentera Pål Jonsons förslag. De skriver bland annat i en skriftlig kommentar:

”Vi är ett svenskt bolag med nordisk ledning som omfattas av samma regler och lagar som andra svenska aktiebolag. Vi välkomnar alla granskningar av svensk lagstiftning och övriga för vår bransch gällande regelverk.”

Vi har sökt inrikesminister Mikael Damberg som under fredagen inte hade tid att ge sin syn på frågorna.

Miljarder på spel

Det handlar om stora uppdrag som står på spel. Kontraktet att driva pendeltågen i Stockholm var värt 30 miljarder kronor. Kontraktet för tunnelbanan värderades till 35 miljarder kronor medan Mälartågsuppdraget beräknades till 4 miljarder kronor.

Relaterat: