Mörka moln över bilbranschen

Hot om amerikanska tullar på europeiska bilar, ett handelskrig mellan USA och Kina och Brexit.

Mörka moln samlar sig över den globala bilbranschen. ”Om det blir biltullar och om global frihandel ifrågasätts kan det mycket väl trigga en lågkonjunktur”, berättar Håkan Samuelsson, vd på Volvo Cars.

Under hösten har det kommit flera negativa signaler från bilindustrin efter flera oerhört framgångsrik år. Politiska hot om handelskrig, höga tullar och Brexit. Samtidigt har försäljningssiffrorna och börskurserna sjunkit för bilbranschen som håller på att genomgå sin största och dyraste teknikomställning någonsin.

Handelskriget mellan USA och Kina har än så länge resulterat i att en ny fabrik i North Carolina inte kommer att byggas ut lika snabbt som tidigare planerats. Volvos VD Håkan Samuelsson ser dock ljuset i mörkret. Volvo Cars har slagit nya försäljningsrekord i år och skulle det värsta hända under 2019 så kan Volvo vinna på att vara en mindre tillverkare av premiumbilar, påpekar han.

– Vi vet att vi har ett väldigt starkt produktprogram och vi borde ha möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar. Är man mindre på marknaden finns alltid en möjlighet att växa och det kan vara en fördel när det börjar blåsa motvind.

Håkan Samuelsson berättar att han är oroligt trots att Volvo har ett hyfsat utgångsläge vid en nedgång.

– Vi har lyckats parera Kina-USA även om det har kostat pengar och pressar våra marginaler. Men skulle stora tullar uppstå mellan Europa och USA får det helt andra konsekvenser för oss och även för tysk bilindustri som sitter i samma båt.

Om den situationen skulle uppstå hamnar Volvo Cars mål om att sälja 800 000 bilar år 2020 i farozonen, berättar han. Det här året väntas Volvo sälja en bit över 600 000 bilar.

– Blir det rejäl motvind på marknaden blir det svårare att nå det målet. Men så här långt fortsätter vi att växa.

Sveriges mäktigaste person inom bilbranschen Ola Källenius som nästa år tar över posten som högsta chef för tyska Daimler och Mercedes. Vill vara försiktig med kommentarer men påpekar att hösten nedgång kanske bara är tillfällig.

– Det finns en osäkerhet på marknaden, men kommer det nya handelshinder mellan Europa och USA så har vi ett stort problem. Men vi har bara avverkat de första två, tre kapitlen i omställningen (till el- och självkörande bilar) och det är en lång bok.

Relaterat:

Avanzas vd köper aktier efter kursras I förra veckan kom Avanzas kvartalsrapport. Och aktiekursen sjönk. Nu köper vd:n Rikard Josefsson fler aktier i bolaget. Avanzas vd Rikard Josef...
Storytels styrelseledamot säljer aktier för miljon... Storytels styrelseledamot Morten Strunge, har den 7 och 8 april sålt totalt 96.000 storytel aktier. 70.000 aktier såldes till en kurs på 156 kronor o...
Nu ökar resorna med tåg och tunnelbana igen När Folkhälsomyndigheten uppmanade svenska folket att undvika kollektivtrafik och allmänna färdmedel föll antalet resor hos både SL och SJ. Men uthåll...
Caliroots ansöker om rekonstruktion – ägare vägrar... E-handelsbolaget Caliroots som säljer streetwear har efter akut likviditetsbrist ansökt om rekonstruktion. Caliroots bildades år 2003 av Andreas Kosch...