Nya skräcksiffror för handlare

Dagligvaruhandeln går något bättre än sällanköpshandeln, men kurvorna pekar nedåt.

Under sensommaren och hösten trodde handlarna på en återhämtning. Men nu ser läget återigen nattsvart ut.

– Konsekvenserna av restriktionerna tas i väldigt stor utsträckning av näringslivet, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

De två shoppinghögtiderna Black Friday och jul väntar runt hörnet, men ändå ser handlare i Sverige negativt på framtiden. I Svensk Handels barometer för november faller indikatorvärdet, som visar hur handlare inom alla sektorer tror att deras försäljning kommer att utvecklas framöver.

Värdet för butiker är nu 79,1. Ett tal under 100 innebär negativ framtidstro.

– Det är väldigt dystert och det blir inte bättre. Företagen såg en liten uppgång i somras och hoppades på att rusta sig för den otroligt viktiga julhandeln. Men det blir snarare tvärtom, säger Karin Johansson.

Tuffast är läget för sällanköpshandeln, men dagligvaruhandeln går något bättre. Även där pekar kurvan dock nedåt, vilket Karin Johansson förklarar med färre fester och middagar samt att många matbutiker och kiosker inne i städer har det tufft.

Fortsätter den negativa utvecklingen är handeln snart tillbaka där de var i våras – med en viktig skillnad.

– I våras hade många att ta av i ladorna. Nu har man redan använt det. Det gör att läget är väldigt dystert för väldigt många, säger Karin Johansson.

För att undvika konkurser och arbetslöshet menar Svensk Handel att regeringen bör vara snabb med mer ekonomisk hjälp, till exempel ett expanderat omställningsstöd.

Ljusglimten i undersökningen finns inom e-handeln, där handlarna fortsatt ser positivt på framtiden.

– Många har både butiker och näthandel och lägger om kapaciteten till e-handel. Men det kompenserar inte fullt ut för tappet i butikerna, säger Karin Johansson.

Hur det blir med julhandeln är inte klart, men HUI:s prognoser pekar på att vi kan få se ett ras för sällanköpshandeln med upp till 22 procent. För vissa handlare är julhandelns betydelse svår att överskatta.

– Hos många företag är julhandeln ryggraden i ett års försäljning, säger Karin Johansson.