Restriktioner slår mot Clas Ohlson

Pandemin och restriktioner tryckte ned butikskedjan Clas Ohlsons försäljning till 718 miljoner kronor i oktober, en nedgång med 3 procent jämfört med samma månad i fjol.

En svagare norsk krona bidrar också till nedgången.

Mätt i jämförbara enheter och i lokal valuta ökade kedjans försäljning med 2 procent.

Onlineförsäljningen i oktober lyfte 51 procent till 58 miljoner kronor, i linje med kedjans långsiktiga tillväxtmål.

Antalet butiker var vid utgången av oktober 228, vilket var fyra färre än ett år tidigare.

”Kundernas beteende liknade i stora delar det vi såg under våren och sommaren med minskad trafik till våra fysiska butiker, i synnerhet butiker i citylägen, men med en relativt god försäljning per kund”, skriver Lotta Lyrå, Clas Ohlsons vd, i en kommentar.

Relaterat:

Resandet med SJ rasar – biljettintäkter fall... Under de sista veckorna i mars föll resandet hos det statliga tågbolaget SJ. Tappet var så pass stort att de lönsama månaderna från början av året sud...
37 000 Volvo bilar i Sverige återkallas Flera bilmodeller från Volvo återkallas efter att fel upptäckts i en slang i bränsleledningen. Det rör sig totalt om 37 000 bilar. Annika Bjerstaf ...
Brist på datachip – Volvo stoppar produktionen Bristen på datachip slår hårt mot biltillverkarna världen över. Nu tvingas lastbilstillverkaren AB Volvo stoppa produktionen vid sin stora fabrik i Ge...
Svårt för unga att få bolån Höga priser, stor kontantinsats och fast anställning som lånekrav. Det är de största hindren för att köpa en bostad för unga vuxna, visar en rappo...