Så mycket toalettpapper köpte svenskarna i mars

Svenskarna har ändrat sitt konsumtionsbeteende under coronakrisen, köpen sker mer i vissa butiker än andra. I dagligvaruhandeln steg försäljningen med 12,8 procent i mars jämfört med samma månad i fjol. Enligt statistik från Svensk dagligvaruhandel ligger en normal månad på 3 procents tillväxt.

”Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna”, skriver Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

En del varor sticker ut. Ökningen var störst inom pasta, ris, konserverad mat, tvål och toalettpapper. Försäljningen av toalettpapper steg med ofattbara 71 procent och ris med 88 procent. Pasta och konserverad mat steg ochså med cirka 70 procent.

Fler har även börjat handla på nätet än tidigare. E-handeln har stigit med cirka 50 procent, både hämtmat från butik och hemleveranser.

Relaterat:

Svenskar laddar för stugsemester igen Hemester i år igen? Jo, det ser ut som att vi står inför ännu en coronasommar, och ovanligt många är redan i färd med att boka stuga. Stuguthyrare båd...
Företag betalar tillbaka coronahjälp Några av de företag som sökte hjälp på grund av coronakrisen har ångrat sig. Omkring 3 700 bolag har dragit tillbaka sin ansökan om anstånd med ska...
Lista: Vad shoppar svenskarna i coronatider? Vad köper vi svenskar och européer på nätet i karantäntider? Det har shoppingplattformen ShopAlike undersökt. Och siffrorna är tydliga: Vi förbereder ...
Ny storaffär av familjen Persson Familjen Persson fortsätter att köpa stora mängder aktier i H&M. H&M-gruppens huvudägare familjen Persson har via ägarbolaget R...