Staten ökar ägandet i SAS – går in med 5 miljarder

Krisande SAS får fem färska miljarder av svenska staten – men med höga krav om kraftig uppsnabbad miljöomställning. Men Vänsterpartiet tycker att kraven på SAS är alltför låga.

Den skandinaviska flygjätten, som till stor del ägs av svenska och danska staten, har stått på ruinens brant sedan coronakrisen i princip stängde ned all flygtrafik i Europa. SAS har upprepade gånger signalerat att bolaget behöver stöd – en kapitalinjektion – från bland annat sina ägare för att kunna överleva.

Något som nu hörsammats. Vid en presskonferens under måndagsmorgonen med regeringen och dess samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna meddelade näringsminister Ibrahim Baylan (S) att SAS kommer få upp till fem miljarder kronor för att klara coronakrisen.

– Vi som ägare är beredda att ta ett ansvar, sade näringsminister Ibrahim Baylan.

SAS har sagt att bolaget behöver cirka 12,5 miljarder kronor för att klara av krisen och räknar att även danska staten kommer gå in med stöd i liknande storlek.

Bolagets aktie, som har varit hårt ansatt under coronakrisen, steg under förmiddagshandeln på Stockholmsbörsen och låg vid tiotiden på plus 4,5 procent efter de positiva nyheterna.

Näringsminister Ibrahim Baylan (S)

Under presskonferensen gjorde Baylan klart att det svenska stödet förutsätter att även andra intressenter är med och stöder SAS. Men bolagets största ägare efter danska och svenska staten, Knut och Alice Wallenbergs stiftelse, ville under måndagsförmiddagen inte utlova att de kommer skjuta in pengar:

– Det är väldigt positivt att den svenska staten ger uttryck för att man vill stödja SAS och den viktiga infrastruktur som bolaget hanterar i Skandinavien, säger Oscar Stege Unger, som representerar stiftelsen, som äger drygt 6 procent av aktierna i SAS.

Men Oscar Stege Unger vill stiftelsen först se hur den plan som SAS ledning arbetar med för framtiden ser ut. Tidigare har SAS-chefen Rickard Gustafson sagt att den ska vara klar före juni månads utgång.

– Det finns ännu ingen rekapitaliseringsplan presenterad. När den kommer och det finns något konkret då har vi också en chans att ta ställning till den, säger Oscar Stege Unger som även sitter i SAS styrelse.

Företagsledaren Jacob Wallenberg, som tidigare suttit i SAS styrelse, har upprepade gånger betonat vikten av att SAS finns kvar. Inte minst för att de svenska storföretagen behöver bra förbindelser ut i världen.

Men nu är han fåordig om det räddningspaket som läggs fram.

– Jag vill inte uttala mig, säger Jacob Wallenberg.

SAS själva gläds åt de extra miljarderna i en skriftlig kommentar:

”Det är glädjande att det finns en politisk förståelse för flygets betydelse och en vilja att stödja flyget och SAS. Vi arbetar med att kunna presentera detaljerna i rekapitaliseringsplanen senare den här månaden”, skriver bolagets presschef Freja Annamatz.

SAS får dock inte pengarna utan krav på motåtgärder. De nya pengarna är nämligen villkorade på ökat miljöarbete, sade regeringen vid pressträffen.

– I och med det här beslutet sätter vi igång med en total klimatomställning av svenskt flyg, slog finansmarknadsminister Per Bolund (MP) fast vid pressträffen och sade att de ska ställa ”skarpa miljökrav” på SAS i och med rekapitaliseringen.

Detta är i linje med flera andra europeiska staters stödåtgärder till deras krisande flygnäringar. Bland annat Österrike har gått in med många miljarder euro till bland annat Lufthansa med medföljande krav på ökat miljöarbete.

Det var länge diskussioner om att även tyska statens stöd till Europas näst största flygbolag Lufthansa skulle inkludera hårda miljökrav, men det fanns inte med när det över hundra miljarder euro stora stödet presenterades i förra veckan.

Enligt Miljöpartiets Per Bolund så kommer kraven tvinga SAS att anpassa sina miljömål så de ligger i linje med Parisavtalet:

– Regeringen kommer inleda dialog med andra delägare i SAS för att ställa skarpa miljökrav, sade han och fortsatte:

– Bolaget måste minska sina utsläpp och det måste göras tydligt och i linje med vad Parisavtalet kräver. Utsläppen måste minska väldigt tydligt och det snabbt. Nu går vi in i en ny miljöera för svenskt flyg.

SAS presschef Freja Annamatz skriver i en kommentar att bolaget ”välkomnar regeringens hållbarhetsmål som är helt i linje med SAS ambitiösa arbete att kraftigt minska flygets klimatpåverkan.”

Men klimatkraven är på tok för låga, enligt oppositionens Jonas Sjöstedt. Den vänsterpartistiska partiledaren säger att han hade velat sett betydligt mer konkreta krav.

Framförallt hade Sjöstedt velat sett att regeringen skulle kräva att SAS skulle sluta flyg till destinationer som ligger mindre än fyra timmars tågresa bort, något som bland annat Frankrike och Österrike har krävt.

– Det låter bra men det är väldigt allmänt, säger han om regeringens miljökrav på SAS och tillägger:

– Det är en chans att för en grön omställning. Jag tror man behöver vara mer konkret.

De nya åtgärderna måste godkännas av riksdagen innan SAS kan ta del av pengarna och kommer innebära att staten ökar sitt ägande i bolaget, som i dagsläget är nästan 15 procent av hela bolaget. Sjöstedt säger att Vänsterpartiet med största sannolikhet kommer motionera om att regeringen inkluderar partiets förslag om mer stringenta krav i stödpaketet.

En stor del av Swedavias intäkter kommer från bland annat landningsavgifter. Under söndagen meddelade regeringen att Luftfartsverket, som är finansierat på samma sätt som Swedavia, får 900 miljoner kronor extra i statligt stöd.

Men Arlanda, Sveriges största och mest trafikerade flygplats, kommer att få se framtida investeringar rinna ut ur sanden. I ett pressmeddelande meddelade Swedavia, som driver Arlanda, att två projekt på flygplatsen nu pausas tills vidare.

En ny pir och investeringar i flygplatsens bagagehantering är vad som skjuts på framtiden.

Relaterat: