Stockholms gratistidningar slås ihop

Stockholms två största gratistidningar slås ihop sedan Direktpress ägare köpt Mitt i-tidningarna.

De två största gratistidningarna i Stockholm, Direktpress och Mitt i Stockholm, slås ihop. Direktpress ägare Ge-Te Media köper Mitt i-tidningarna, som ges ut i ett trettiotal annonsfinansierade lokaltidningar.

Varje vecka förses nästan en miljon hushåll i Stockholm med gratistidningar från Direktpress och Mitt i. De två tidningshusen har länge varit konkurrenter, men nu står det klart att de kommer gå samman.

– Vi har gjort förbättringar i Mitt i och kan lämna dem vidare. Vi är nöjda, det har blivit en bra affär för oss, säger Martin Alsander, delägare via Lazarus Invest AB, till Dagens Media.

Lazarus Invest AB säljer ”Mitt i” efter bara ett års ägande.

Samtidigt som köpet genomförs går börsnoterade Byggmästaren in med 25 miljoner kronor och blir ägare till 45 procent av köparen Ge-Te Media.

Vad sammanslagningen i praktiken kommer att betyda för gratistidningsläsarna i Stockholm är ännu inte helt klart.

– Det kommer bli en del förändringar, men jag kan inte säga exakt vad än. Vi kommer titta på vilka styrkor som finns i de två tidningarna och bygga ett gemensamt, starkt mediebolag. Om vi kan bygga upp det här på ett smart och lönsamt sätt får vi mer resurser till att satsa på bättre lokaljournalistik, och det kommer gynna alla, säger Patrik Vincent, vice vd på Direktpress.

Relaterat: