Stor ökning av obetalda e-fakturor

e-faktura

Mejl fakturor kan bli dyrt för många Svenska konsumenter. Konsumentverket får in allt fler anmälningar och bara Svea Ekonomi behöver skicka ut tre gånger så många påminnelser på obetalda digitala fakturor. Klarna är ett stort betalningsföretag som skickar ut alla sina fakturor digitalt oftast via mejl.

Den växande e-handeln har gjort att allt fler Svenskar betalar via internet. Men många fakturor blir kvar obetalda i mejlkorgen där de brukar bli bortglömda eller försvinner. Sveriges största finans och Inkasso koncern Svea Ekonomi behöver i alla fall påminna 3 gånger mer jämfört med vanliga postfakturor.

Antal anmälningar som Konsumentverket får ta emot har ökat kraftigt. Från 65 stycken 2016 till 151 stycken hittills under 2018. En fjärde del av de senaste 40 anmälningarna är gjorda av kunder som säger att de har fått en påminnelse eller inkassokrav utan att ha fått en faktura skickat till sig.

”Om man fått fakturan eller inte kan jag inte svara på, men det kan hända att den har hamnat i skräpposten eller levererats på ett sätt som gör att man tror att man inte fått den. Det är svårt att tala om något växande problem ökningen av antalet anmälningar kan också vara en effekt av bolagets och handelns expansion.” berättar en anställd på konsumentverket.

Kronofogden har också sett en markant ökning av vad gäller obetalda e-fakturor. Antalet betalningsförelägganden från betalningsföretagen Qliro och Klarna har gått upp från drygt 13000 till 20.000 de första två kvartalen 2017 jämfört med 2018.

Related Post