Svenska bolag bojkottar Facebook

Facebooks vd Mark Zuckerberg.

Över 160 internationella storbolag bojkottar Facebook i en gemensam protest mot hatiskt och rasistiskt innehåll som förekommer på plattformen. Nu väljer även svenska företag att sluta annonsera hos it-jätten.

Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever, Ford, och många fler – i USA har en mängd bolag valt att bojkotta Facebook som annonsforum, för att sätta press på bolaget att göra mer för att stoppa hatiskt innehåll.

Nu sällar sig SJ till skaran.

– Själva sakfrågan om rasismens närvaro på de här och andra plattformar är jätteviktig. För oss är det viktigt att synas i sammanhang som vi bedömer är bra, och då blir det naturligt att ta en paus, säger Stephan Ray, pressansvarig på tågbolaget.

Pausen gäller alla annonser på såväl Facebook som Instagram, som ägs av Facebook. Hur länge bojkotten står fast är inte bestämt ännu, utan SJ följer utvecklingen.

Samtidigt var beslutet att dra tillbaka annonserna inte helt okomplicerat, berättar Stephan Ray.

– Det är kluvet. En stor andel av våra kunder befinner sig på de här plattformarna och vi vill ju nå dem. Samtidigt bedriver Facebook ett stort arbete med att hålla rent från hatiskt innehåll, men ändå slinker det igenom.

Vad vill ni se från Facebooks sida för att återuppta annonseringen?

– Att de vidtar åtgärder som visar att de går till botten med de problem som finns. Sedan tror jag att det är omöjligt att helt vaccinera en sådan plattform från alla typer av inlägg som bedöms som olämpliga, men det finns ett viktigt signalvärde i att visa att man jobbar med det på allvar, säger Stephan Ray.

Livsmedelsföretaget Oatly väljer också att stoppa all marknadsföring på Facebook och Instagram, ett beslut som gäller under ”ett tag framöver”.

– Vi kommer att göra en ordentlig utvärdering av var vi lägger våra mediepengar. Det här är en komplex fråga man inte löser genom symbolhandlingar, utan genom att samla fakta, diskutera, fundera och sedan agera, säger Martin Ringqvist, kreativ chef på företaget.

Vad behöver Facebook bli bättre på?

– Som stor och inflytelserik plattform behöver Facebook ta ställning och motverka att rasism och hat sprids.

Martin Ringqvist berättar att diskussionerna om var bolaget ska annonsera mycket handlar om var man ska dra gränsen.

– Ska vi avstå om plattformen inte helt stämmer överens med våra värderingar eller ska vi vara där som en röst för någonting bättre? Det är exakt det vi diskuterar just nu, och det kan ta betydligt längre tid än en månad att klura ut, säger han.

Möbeljätten Ikea överväger att gå samma väg som SJ och Oatly.

– Det är uppe i diskussioner på ledningsgruppsnivå, men vi har inte landat i något beslut än. Vi har nåtts av kampanjen och håller på att ta ställning i frågan, men exakt hur det blir får vi återkomma till, säger Jakob Holmström, presstalesperson på Ikea.

Klädkedjan H&M har diskuterat frågan, men landat i att en bojkott inte är rätt väg.

”Som ett företag med närvaro på över 70 marknader följer vi ständigt den politiska och sociala utvecklingen i världen och anpassar vår policy för att se till att våra åtgärder går i linje med våra kärnvärden. I nuläget har vi beslutat att inte delta i bojkotten utan kommer i stället använda vår storlek och makt för att skapa ett samtal kring jämlikhet och öppenhet”, skriver bolagets presstjänst i ett mejl.

Facebook har i USA svarat på bojkotten genom att anlita medborgarrättsgrupper för att utveckla mer effektiva sätt att bekämpa hatiska budskap och rasism. I dag hävdar Facebook att bolaget genom artificiell intelligens lyckas stoppa 90 procent av alla hatiska budskap innan de rapporteras.

Relaterat: