Telia vänder till vinst – marknaden skeptisk

Telia redovisar ett starkt nettoresultat första halvåret jämfört med samma period i fjol. Marknaden i Finland och den kopparbaserade delen av företaget tynger andra kvartalet – men TV-satsningen går bra.

Delårsrapporten mottogs kyligt av marknaden och aktien föll drygt 4 procent direkt vid börsöppning för att sedan återhämta sig något.

Telias vd Allison Kirkby sade vid förra rapportsläppet att hon var nöjd med resultatet eftersom det justerade rörelseresultatet (ebidta) växte för första gången sedan 2019. Sett till första halvåret har den trenden fortsatt.

Jag är ännu nöjdare. Vi växte både på omsättningssidan och lönsamhetssidan med 3,2 procents tillväxt på tjänsteintäkter och 1,9 tillväxt på ebidta, säger Allison Kirkby.

Det gäller för justerat ebidta borträknat valutaeffekter. Medräknat valutaeffekter landade justerat ebidta på minus 0,1 procent.

Telia redovisar också en vinst efter finansnetto på 8,4 miljarder kronor för andra kvartalet. Det kan jämföras med förlusten på 1,9 miljarder motsvarande period 2020.

Kundkritiken

Telia är inne i en process av att trimma verksamheten. De kostsamma kopparlinorna avvecklas, interna processer förenklas och personalstyrkan minskas. Samtidigt har bolaget blivit sämst i klassen när det kommer till kundservice och har även fått kritik för underhållet av den fasta telefonin.

Vi tar kritiken på största allvar. Våra kunder är det viktigaste för oss och vi kommer inte att ha en framgångsrik affärsverksamhet om vi inte har våra kunder med oss. Vi har faktiskt anställt fler till vår svenska kundservice och vi löser problemen löpande, säger Kirkby.

Antal anställda i Telia Sverige var 4 518 personer samma period förra året, mot 4 429 personer i dag.

TV-segmentet

Telias resultat på TV- och mediesidan förbättrades markant det här kvartalet jämfört med samma period förra året. Nettoomsättningen ökade med 43,5% till 2,3 miljarder kronor, jämfört med 1,6 miljarder ifjol.

Jag är självklart glad över vår utveckling inom TV och media. Våra planer för framtiden är att fortsätta digitalisera TV4 så att våra kunder och annonsörer som vill finnas på en digital plattform får vad de efterfrågar.

Ledordet för Kirkby är “konvergens”, sammanstrålning. Genom att paketera bredbandsutbudet och 5G-erbjudandet med Cmore, TV4 play och Netflix vill de skapa en trogen kundbas.

Företaget arbetar också mot statliga aktörer och myndigheter. Nyligen sålde Telia sina tjänster till norska posten och region Skåne. Affären med region Skåne gäller i tolv år och är “det största avtalet som Telia Sverige någonsin tecknat”, enligt vd-ordet i delårsrapporten.

Relaterat:

Så mycket kostar det att fylla semestertanken En sommar på hemmaplan innebär mer bilåkning än normalt. I år kan du glädjas åt ett lägre bensinpris, även om priset vid pumparna har lämnat vårens bo...
Statistik: Fler svenskar jobbar hemifrån igen Har köksbordet blivit hemmakontor där de digitala möten avlöser varandra? Du är inte ensam. De senaste veckorna verkar fler svenskar ha valt att ...
Starka resultat för spelbolagen Sommarens fotbollsevenemang har gett speljättarna Kindred och Betsson starka intäkter under det andra kvartalet. Nu väntar en lugnare period innan vin...
Storytel köper förlag – prislappen hemlig Det svenska ljudboksföretaget Storytel förvärvar 70 procent av Islands största förlag Forlagið. Forlagið hade 2019 en omsättning på cirka 84 miljoner ...