Containerbrist slår mot handeln

Bristen på lastcontainrar i Asien drabbar nu svenska konsumenter.

Möbler, cyklar och leksaker är några av de produkter som försenas men som även kan bli dyrare.

Cykelbranschen har varit en av vinnarna under pandemin. Nu när det snart är dags för högsäsong har det dykt upp oväntade problem.

– Dels är det fördröjningar, dels har det också skett nästan en fördubbling av transportpriserna. Det är flera leverantörer i Asien som aviserat prishöjningar, säger Jonas Holtbo, marknadschef på cykelkedjan Sportson.

Företaget är inte ensam om att ha utmaningar när importvaror från Asien som sportkläder, möbler och leksaker drabbas av högre leveranskostnader liksom förseningar.

Det kan också komma att påverka utbudet av varor i livsmedelsbutikerna.

– Det kan vara torkad frukt, nötter och ris. Det är en utmanande situation på leveranser från Asien på en del produkter, säger Axfoods vd Klas Balkow.

Förklaringen är komplex och spänner över nästan hela världen.

Utanför Los Angeles hamn ligger det omkring 60 fartyg i väntan på att lasta av. Det innebär i sin tur cirka 600 000 lastcontainrar som är upplåsta och inte kan skeppas vidare.

Samtidigt – vid asiatiska hamnar som i Shanghai – råder en gigantisk brist på just containrar. Konsekvensen har blivit att europeiska företag som i november förra året betalade drygt 2 000 dollar för en 40 fot stor container från Asien nu i stället kan få betala upp till 16 000 dollar, drygt 130 000 kronor.

– Problemet är att alla containrar är på fel ställe, säger Claes Sundmark, försäljningschef vid Göteborgs hamn om utvecklingen för svensk del.

– I nuläget vill man ha containrar i Asien för att kunna köra till USA där det är bättre betalt än i Europa. Därför är det bokningsstopp i vissa svenska hamnar. Man vill i stället köra tillbaka dem till Kina så fort som möjligt även om de är tomma.

Bakgrunden är att containertrafiken precis som allt annat i samhället påverkats av coronapandemin. När den bröt ut tvingades rederierna att kraftigt dra ned antalet avgångar som konsekvens av minskad konsumtion, vilket gjorde att de containrar som fanns i Europa och USA aldrig återvände till Asien.

Konsumtionen tog fart under andra halvåret 2020, främst i USA, där stimulanscheckar har bidragit och mer är på väg. President Joe Biden har föreslagit ytterligare ekonomiskt stöd till det amerikanska folket som en del i det gigantiska stödpaketet på 1 900 miljarder dollar.

– Man har prioriterat USA för att man ser en stor efterfrågan och det är fortfarande en utmaning. På ”Shanghai freight index”, som är ett index för containerfrakt, är man nu uppe på den högsta nivån någonsin, säger Ali Mohtarami, trade manager vid DB Schenker.

Det är inte bara importen till Sverige som påverkas, utan även svenska exportföretag som skogsföretaget Billerud Korsnäs.

– Det är inte så att vi inte får i väg våra gods men det är en otroligt mycket segare marknad och jobbigt läge. Även om vi inte drabbats ekonomiskt har man i kundled drabbats med mycket förseningar, säger Ivo Fronzaroli, logistikchef på Billerud Korsnäs.

Enligt honom påverkar det frakten vid samtliga utskeppningshamnar som Göteborg, Norrköping och Gävle men även i Finland, där mer än hälften av alla transporter nu är försenade.

Tidigare har det funnits förhoppningar om att det Kinesiska nyåret ska delvis lösa problemen. I vanliga fall stänger många kinesiska fabriker ned sin verksamhet under tiden som anställda reser hem för att fira högtiden.

– Nu har vi fått revidera den prognosen då vi inte ser någon direkt avmattning i USA samtidigt som man från kinesiskt håll vill kontrollera smittan genom att låta folk stanna kvar och inte resa, säger Ali Mohtaram.

– Den ökande efterfrågan gör att vi därför tror att 2021 kommer att vara fortsatt turbulent och utmanande.

Ungefär samma bild tecknar nu Sportsons Jonas Holtbo:

– Vi har ett gott sortiment och kommer inte stå tomma på cyklar. Men om vissa produkter vi skulle haft i mars i stället kommer i maj får det påverkan på vår försäljning och vad vi kan tillgodose kunderna med, säger han.

Världens mest trafikerade hamnar

1. Shanghai, Kina, 42,01 miljoner TEU*

2. Singapore (36,60)

3. Schenzhen, Kina (27,74)

4. Ningbo-Zhoushan, Kina, (26,35)

5. Kanton (Guangzhou), Kina (21,87)

6. Busan, Sydkorea (21,66)

7. Hongkong (19,60)

8. Quingdao, Kina (18,26)

9. Tianjin, Kina (16,00)

10. Jebel Ali, Dubai (14,95)

11. Rotterdam, Nederländerna (14,51)

12. Port Klang, Malaysia (12,32)

13. Antwerpen, Belgien (11,10)

14. Kaohsiung, Taiwan (10,45)

15. Xiamen, Kina (10,00)

* TEU är ett mått som används hur många containrar som passerar genom en hamn. En 40-fotscontainer motsvarar oftast två TEU. Samtliga siffror från 2018.

Källa: Worldshipping.org

Relaterat:

Krisande Venezuela tar hem guld Den venezuelanska regeringen planerar att repatriera cirka 550 miljoner dollar i guldtackor från Bank of England på grund av ökande oro över de hotand...
Kanada-bolag väljer Ericsson framför Huawei Två av Kanadas största telekombolag, Bell och Telus, tar hjälp av Ericsson och Nokia för att bygga 5G-nät i landet, och väljer därmed bort kinesiska H...
Hett vaccinföretag drar in 13 miljarder Hetast på börsen just nu. På måndagskvällen meddelade det senaste vaccinhoppet, amerikanska Moderna med Astra-koppling, att man ber aktieägarna om mot...
Tio nya länder svartlistas som skatteparadis av EU... Under tisdagen beslutade EU:s finansministrar att utöka EU:s svarta lista över skatteparadis. Nu innehåller listan 15 länder som EU inte anser lever u...