Facebook öppnar butiker

facebook-butik

Facebook går över från den digitala världen till den fysiska med nio nya popup-butiker inuti varuhuskedjan Macy’s butiker, precis i tid för de stora shoppinghelgerna.

Popup-butikerna, som öppnade under förra veckan, har 100 små digitala inbyggda varumärken, enligt Facebook. Många av dessa varumärken har tidigare använt sig av Facebook och Instagram för att öka sin försäljning.

Bland de varumärken som syns i butiken är ”Two Blind Brothers”, som ger vinsten från försäljningen av sin ultralätta kläder till forskare som arbetar för att finna botemedel mot blindhet och ”Charleston Gourmet Burger Company”, som gör såser.

”När ett e-handels företag fysiskt kan nå ut till en kund och engagera dem, blir det som att kasta bensin på en eld”, säger en analytiker på konsumentforskningsföretaget Magid.

Macys välkomnande av Facebook är ett smart drag, enligt Magid.

”En av de saker vi har upptäckt är att kunder på klädbutiken Macy’s är mycket mer digitalt fokuserade än de allra flesta kunder där ute, Macy s förstår detta och det tillåter dem att engagera sig med sina kunder på sätt som andra återförsäljare inte kan.” säger en analytiker på Magid.

Facebook-popup-butikerna kommer att finnas i Macy’s market utrymmen, ett område som återförsäljaren tidigare har använt för att visa upp nya varumärken. Macys tar inte en del av intäkterna utan plockar ut en engångsavgift istället, avgiftens storlek beror på hur stora utrymmen som används och säsong, enligt Macys.

De nio popup-butikerna finns i New York, Pittsburgh, Atlanta, Fort Lauderdale, San Antonio, Las Vegas, Los Angeles, San Francisco och Seattle.

Facebooks tillfälliga tillträde till den fysiska världen kommer en månad efter det att de släppt sin enda fysiska produkt, Facebook Portal. En produkt för videokommunikation som kostar $ 199 med en mindre skärm och $ 349 för en större. Det är oklart om Facebook kommer sälja enheten i sina nya popup-butiker.

Facebook är inte den enda teknikjätten som kombinerar den digitala och fysiska världen: Amazon samarbetar och så med företag i popup-butiker.

E-handelsgiganten Amazon meddelade också denna vecka att den skickar en semesterkatalog till miljontals kunder, i hopp om att fånga upp en procentandel av leksaksmarknaden från Toys R Us, som gick i konkurs tidigare i år. Kunderna kan skanna produktbilder med deras Amazon-app för att få mer information och lägga till produkten i sin kundvagn.

Related Post