Flyg och tågtillverkaren Bombardier sparkar 5 000

bombardier

En osäker vinter vänta Bombardier anställda efter att den kanadensiska rymdjätten meddelat stora nedskäringar runt om i världen.

Den kämpande flyg- och tågtillverkaren sa att mer än hälften av nedskärningarna, som skulle ske under de närmaste 12-18 månaderna, skulle göras i Kanada.

Företaget sa att nedskärningarna skulle göras för att ”effektivisera” verksamheten som en del av en bredare omstruktureringsplan.

Bombardier sysselsätter 70 000 personer över hela världen.

Det Montreal-baserade företaget har produktions- och verkstadsområden i 28 länder. Företaget uppskattar att de 5 000 jobb som ska bort- cirka 7% av den globala arbetskraften – kommer att spara 250 miljoner dollar (190 miljoner kronor).

Nedskärningarna kommer främst från rymdavdelningen samt några från företagets järnvägsavdelning.

Bombardier säger att 2 500 arbetare kommer att varslas i den kanadensiska provinsen Quebec och 500 arbetstagare från provinsen Ontario.

En talesman sade att företaget ännu inte kan berätta exakt var resten av dem 2 500 jobben som ska bort finns.

Meddelandet kom samtidigt som Bombardier släppte resultatet för tredje kvartalet, där vinsten före skatt fördubblades till 267 miljoner dollar för de tre månaderna i september jämfört med samma period föregående år.

Försäljningen minskade med 5% till 3,6 miljarder dollar, men intäkterna förväntas hoppa 10% till minst 18 miljarder dollar nästa år.

Företaget kommer även att sälja två av sina ”icke-kärn” företag, dess Q-serieflygplan för 900 miljoner dollar och varumärket de Havilland för 300 miljoner dollar.

”Vi fortsätter att göra stora framsteg i våran plan att vända den negativa utvecklingen,” säger Alain Bellemares koncernchef i ett uttalande.

”Vi har satt i gång nästa runda åtgärder som krävs för att frigöra Bombardiers fulla potential.”

Tidigare i år sålde Bombardier en majoritetsandel i sin förlust tyngda C-Serie-flygplan till Europeiska Airbus, med det nya namnet A220.

Mr Bellemare togs in för tre år sedan för att vända utvecklingen i Bombardier, som stod inför allvarliga ekonomiska problem med C-serien och var tvungen att räddas av Quebec regering med ett räddningspaket på $ 1 miljarder.

Relaterat: