Kinesiska staten blir storägare i Norwegian

Kinesiska staten kliver in som storägare i norska flygbolaget Norwegian. Det statsägda BOC Aviation köper nästan 13 procent av flygbolagets aktier. Det rapporterar Norwegian i ett börsmeddelande.

BOC Aviation får nästan 400 000 000 aktier, vilket motsvarar 12,67 procent av Norwegians alla aktier, efter den komplicerade skuldomstruktureringen som skedde tidigare i maj.

BOC Aviation ägs till 100 procent av Bank of China, vilken är en av fyra kinesiska statsägda storbanker. Bolaget hyr ut – leasar – flygplan till andra flygbolag och är noterat på Hongkongbörsen.

De nya ägarförhållandena är ett resultat av Norwegians skuldomstrukturering, då stora delar av bolagets skuld konverterades till aktieinnehav, där leasingbolag som BOC Aviation stod för en avsevärd andel av skulderna.

Omstruktureringen var en del av ett större krispaket som gick igenom efter ett par dramatiska dagar i början av maj.

Då var det inte var säkert att alla kreditgivare skulle gå med på Norwegians förslag att just konvertera sina skulder till aktier. Detta eftersom det är ovanligt att leasingbolag innehar ägarandelar i flygbolag som Norwegian.

För det kinesiska bolaget är inte den enda nya storägaren efter Norwegians krisomvandling.

Även Aercap, ett irländskt flygplansleasingbolag med över 1 500 plan i sin flotta, får en halv miljard aktier för en ägarandel på 15,9 procent. Både BOC Aviation och Aercap hyr sedan innan ut ett stort antal plan till Norwegian.

Redan i början av maj slog norska ekonomisajten E24.no fast att bland annat Aercap skulle bli storägare då just Norwegians skulder till Aercap skulle konverteras till aktieinnehav.

Till E24.no sade Aercaps vd Aengus Kelly då att det är ”extraordinärt ovanligt” att hans bolag – eller andra leasingbolag – går in som ägare i flygbolag som Norwegian.

De nya storägarna kommer antagligen sälja av sina aktier när de får chansen. Något som kommer kunna ske i omgångar under hösten. Det sade leasinganalytikern Helane Becker vid företaget Cowen till E24.no i början på maj:

– Leasingbolag vill inte äga flygbolag, sade Becker till E24.no.

Den komplicerade skuldomstruktureringen – med de nya ägarförhållandena som följd – var central för den krisande lågprisjättens framtid. Norwegians fortlevnad är beroende av krislån från norska staten, lån som krävde att Norwegian minskar sitt skuldberg.

Tidigare under onsdagen kom nyheten att norska staten hade gett grönt ljus till 3 miljarder norska kronor i stödpengar till Norwegian.

Norwegianaktien har varit i fritt fall under stora delar av våren och de senaste dagarna. Under tisdagen försvann 40 procent av aktiens värde, ett fall som fortsätter under onsdagen: vid 10.30 var Norwegianaktien ned 33 procent på Oslobörsen.

Relaterat: