Lyxkonsumtionen rasar i coronakrisen

Den globala försäljningen av vad som kan beskrivas som lyxvaror beräknas rasa med 23 procent till 217 miljarder euro (motsvarande 2 200 miljarder kronor) i år, enligt konsultbyrån Bain.

Nedgången blir något djupare än befarat då covid-19-pandemin sedan oktober har tagit fart igen i Europa och USA och lett till nya nedstängningar och restriktioner.

Den politiska osäkerheten kring USA-valet har också bidragit negativt, medan den oväntat starka återhämtningen för den kinesiska ekonomin ligger i andra vågskålen, enligt konsultbyrån.

I Kina beräknas försäljningen av så kallade lyxvaror öka med 45 procent till 44 miljarder euro i år.

– Vi har en tudelad värld, med Europa och USA hårt drabbade av andra vågen och av social och politisk osäkerhet, medan Kina obönhörligt ökar farten dag efter dag, säger Federica Levato, partner på Bain.

Enligt Bain kommer det att dröja flera år, till 2022-2023, för försäljningen av varor från lyxmärken som LVMH, Hermes och Prada att återhämta sig upp till nivåerna under 2019.

Relaterat:

Nya tecken på nedgång i Kina Flera av världens börser börjar börsveckan med röda siffror. OMXS30 handlades vid 15-tiden ned med omkring 0,4 procent medans Nasdaq-indexet var ned c...
Chockbesked till tiotusentals Norwegiankunder Norwegians återbetalningsstopp omfattar cirka 26 000 direktbokningar för sammanlagt tiotals miljoner kronor, där kunderna enligt liggande plan får nöj...
Stort vinstras för Peab För första kvartalet i år redovisar byggbolaget Peab en vinst på 81 miljoner kronor före skatt. Under samma period förra året låg vinsten på 795 miljo...
Volvo återkallar över 100 000 bilar Volvo Cars återkallar 120 000 bilar i flera länder sedan en defekt krockkudde orsakat en dödsolycka i USA 2018. Volvo har utrett olyckan i nästan ett ...