Lyxmärken ser ljuset i tunneln

Hugo Boss butik
Hugo Boss butik.

Strategin på vägen ut ur coronakrisen går enligt Hugo Boss-chefen Yves Müller via mer produktion av vardagskläder, vilket var ett vägval som Hugo Boss slagit in på redan före pandemin. Det ligger också i linje med en allmänt fallande efterfrågan på kostymer och formella kläder i takt med att kontorsjobb och uteliv strypts av pandemin.

Högre nivåer än i fjol

För helåret 2021 räknar Hugo Boss nu med en försäljning och vinst på betydligt högre nivåer än i fjol, skriver bolaget i ett bokslut.

Fjärde kvartalet 2020 var dock fortsatt bistert, med ett försäljningsras på 29 procent till 583 miljoner euro. Trots det lyckades Hugo Boss med hjälp av åtgärder för att pressa kostnaderna få fram ett positivt rörelseresultat på 13 miljoner euro.

Hugo Boss pekar nu på tydliga tecken på ett lyft för efterfrågan i USA och Asien, bland annat med tvåsiffrig försäljningstillväxt i Kina. Europa släpar dock efter, ett resultat av den senaste tidens allt mer omfattande nedstängningar.

Andra modehus som Burberry har nyligen rapporterat samma typ av försäljningslyft i bland annat Kina och Sydkorea.

Det samma gäller den italienska konkurrenten Prada, vars aktie är noterad på Hongkongbörsen. Prada rapporterade så sent som i onsdags om en positiv trend för försäljning och lönsamhet i slutet av 2020.

Satsar online

Lyxmärkena satsar också stenhårt på onlineerbjudandet i coronakrisen. Pradas försäljning online trefaldigades under 2020 jämfört med 2019.

New York-noterade Capri Holdings, som äger varumärken som Michael Kors och Versace, rapporterade i februari om oväntat stark julhandel men varnade samtidigt för att resultatet i första kvartalet 2021 skulle bli negativt till följd av nedstängningarna i Europa.

Även Capri rapporterade samtidigt om rejäla försäljningslyft i Kina.