Musk lovar helt självkörande bilar – snart

Elbiltillverkaren Teslas aktie har lyft som en raket under året – trots att bilindustrin lidit under coronapandemin. Till höger bolagets vd Elon Musk.

Tesla är väldigt nära färdig teknik för helt självkörande bilar. Det uppger Teslachefen Elon Musk. Men det krävs också ändrade lagar för att självstyrande bilar ska få ett genombrott.

Enligt Elon Musk, koncernchef för elbilsföretaget Tesla, ska bolaget vara mycket nära att bli klar med teknik som kan användas i bilar utan förare. Det handlar om bilar som klarar körning på nivå 5, det är den högsta nivån där bilar kan köra på egen hand under alla förhållanden.

– Jag är extremt säker på att nivå 5 eller i princip helt självkörande kommer att hända och jag tror det kommer att hända väldigt snabbt, sa Elon Musk i ett videoframträdande vid en konferens om artificiell intelligens i Shanghai.

I uttalandet, som återges av nyhetsbyrån Reuters, fyller Elon Musk sedan på med ytterligare en kommentar.

– Jag är fortsatt säker på att vi kommer att ha den grundläggande funktionaliteten på plats för nivå 5 autonomi komplett i år.

Alla Teslor som sålts sedan oktober 2016 har potential att bli självkörande.

En bil med inga eller bara enkla stödsystem för föraren brukar beskrivas som att de är på nivå 0. Enligt Maria Lantz, kommunikationschef för Tesla i Sverige, ligger de bilar bolaget nu säljer på nivå 2.

Det innebär att föraren till exempel får hjälp med styrning, inbromsning och filkörning. Men föraren måste hela tiden övervaka systemen och har ansvaret.

– Fast hårdvaran i bilarna är redan förberedd för att klara nivå 5. Alla Teslor som sålts sedan oktober 2016 har potential att bli självkörande, säger Maria Lantz.

I början av året levererade Elon Musk den första Tesla Model 3 som tillverkats vid bolagets fabrik i Shanghai. Nu väntas bilarna snart bli självkörande.

Kameror, radar och ultraljudssensorer som känner av vad som händer i närheten av bilen finns redan inbyggt. De används nu för att hjälpa föraren att köra och de behövs också om bilen i framtiden ska kunna köra på egen hand.

Tesla är nu långt ifrån ensamt om att ha ambitioner på det här området. Waymo, ett systerföretag till Google, har till exempel omfattande försök med självkörande bilar.

Helt autonoma fordon har potential att förbättra trafiksäkerheten till helt nya nivåer.

Det gäller även Volvo Cars som bland annat samarbetar med taxitjänstföretaget Uber om självkörande bilar. Alldeles nyligen slöt Volvo Cars också ett avtal med Waymo om att tillsammans utveckla teknik för självkörande bilar.

De siktar in sig på fordon som klarar nivå 4. Då klarar bilen att köra på egen hand i de flesta fall men inte under riktigt svåra omständigheter.

– Helt autonoma fordon har potential att förbättra trafiksäkerheten till helt nya nivåer och revolutionera hur folk lever, arbetar och reser, sa Volvo Cars teknikchef Henrik Green i samband med att avtalet med Waymo blev klart i slutet av juni.

I Shanghai lovade Elon Musk att bolaget snart har tekniken klar för helt självkörande bilar. Här öppnade bolaget nyligen också sitt upplevelsecentrum.

Tidigare under våren slöt Volvo Cars också ett avtal med det amerikanska teknikföretaget Luminar om ljusradar. Den ska byggas ihop med Volvo Cars system Highway pilot som gör det möjligt att köra på motorväg utan att någon förare övervakar.

Volvo Cars ska anpassa sin nya plattform SPA2 till det nya lidarsystemet. I praktiken innebär det att tekniken kan komma ut till konsumenterna under 2022-2023 när nya generationen XC90 börjar levereras.

Men även om tekniken utvecklas snabbt måste självkörande bilar också accepteras både av allmänhet och av lagstiftningen. En del olyckor med självkörande bilar har skapat misstro mot tekniken.

Lagstiftningen skiljer också på olika håll. Jämfört med i USA har exempelvis Tesla i Europa tvingats begränsa de funktioner som gör att bilen i vissa lägen kan manövrera på egen hand.

I Sverige gäller att föraren alltid måste ha kontroll över bilen. Däremot finns det möjlighet att göra försök med självkörande bilar, bara en förare finns med.

I Sverige utvecklar även lastbilstillverkarna AB Volvo och Scania självkörande fordon, precis som uppstickaren Einride. Fordonen testas bland annat i avgränsade områden som hamnar och gruvor där det inte finns någon vanlig trafik.

Relaterat: