Netflix krossar prognos – 16 miljoner nya prenumeranter

Under årets första kvartalet fick Netflix fler än dubbelt så många nya prenumeranter (15,7 miljoner) vilket var mycket fler än analytiker förväntat sig.

Isolerade hushåll, karantänsregler och nedstängda ekonomier har fått människor att rusa till film och tv på nätet.

Streamingjätten från kalifornien har fått allt hårdare konkurrens från stora drakar som Apple, Amazon, Disney och HBO. Netflix presenterar trots det ett starkt första kvartal.

Förvisso missade Netflix analytikernas vinstprognos, som blev 1.57 dollar per aktie i stället för 1.64. Omsättningen låg i linje med förväntningarna, på 5,7 miljarder dollar, en uppgång på 27 procent jämfört med samma period i fjol.

När det kommer till den viktigaste siffran, antalet nya prenumeranter, krossade Netflix förväntningarna. Netflix lockade 15,7 miljoner nya prenumeranter under det första kvartalet i år jämfört med analytikernas prognos på 7,4 miljoner. Netflix har nu 182 miljoner prenumeranter.

”Det är ett jättestarkt resultat som visar att Netflix varit en av de stora vinnarna under denna ”stanna-hemma-period”. Men siffran bör vara av engångskaraktär, det har ju minst sagt varit en extraordinär kris”, säger Tomas Otterbeck, analytiker på Redeye.

I framtiden tror Netflix på en mindre tillväxt av abonnenter. Netflix prognos för det andra kvartalet ligger på 7,5 miljoner nya prenumeranter, men lägger till att det är ”en gissning”.

Netflix har blivit en stor vinnare på coronakrisens. Men Netflix verkar inte jubla trots att många stannar hemma.

”Vi ser temporärt högre tittarsiffror och kundtillväxt. Vi väntar oss att tittandet kommer att minska och tillväxten av kunder avta när isoleringen avslutas, vilket vi hoppas inträffar snart”, skriver Netflix i rapporten.

Coronakrisen har stärkt dollarn vilket påverkat bolagets internationella verksamhet negativt. Coronapandemin har även lett till att nästan alla nya inspelningar av filmer och tv-serier lagts på is.

”Under våra mer än tjugo år har vi aldrig sett en mer osäker eller oroande framtid”, skriver företaget.

Netflix aktien är en av få som stigit under året, och det med hela 34 procent.

”Börsvärdet har de senaste dagarna svällt upp rejält och är numera något större än mediegiganten Disney. Trots att bolagen skiljer sig åt tycker jag att det illustrerar en möjlig felprissättning”, avslutar Tomas Otterbeck.

Relaterat:

Nytt vinstkvartal för Spotify Musiktjänsten Spotify redovisar ännu ett kvartal med plusresultat. Antalet betalande användare, så kallade premiumanvändare, växte med 20 procent unde...
Astra Zeneca överväger modifierat vaccin Läkemedelsbolagen Astra Zeneca, Johnson & Johnson (J&J) har inlett studier kring om det går att modifiera bolagens covid-19-vaccin, rappor...
Elon Musk i rätten efter stämning av aktieägare Elbilstillverkaren Teslas vd och grundare Elon Musk har stämts av en grupp aktieägare för köpet av Solarcity, där Musk själv var den största ägaren. ...
Kinas klimatutsläpp ökar kraftigt En kraftigt ökad kolanvändning har medfört att Kinas utsläpp av koldioxid ökat med nio procent under första kvartalet, jämfört med nivåerna före coron...