Nya katastrofsiffror för Norwegian

1 600 anställda permitteras och endast sex plan i luften. Det var med de beskeden som Norwegian krattade manegen inför kvartalsrapporten. En rapport som visade på en ny storförlust för lågprisbolaget.

Under måndagen kom katastrofbeskedet för Norwegian: den norska staten skjuter inte till mer hjälppengar. Flygbolagets vd Jacob Schram tvekade inte när han fick frågan om bolaget kan tvingas till konkurs:

– Vi utesluter ingenting.

I bolagets senaste kvartalsrapport, som släpptes under tisdagen, bekräftas bilden av ett flygbolag som blöder. Norwegian redovisar en nettoförlust på 980 miljoner norska kronor för årets tredje kvartal. Det kan jämföras med en vinst på 1 670 miljoner norska kronor ett år tidigare. Omsättningen rasade med 91 procent till 1 288 miljoner norska kronor.

Coronapandemin och den dramatiskt minskade efterfrågan är huvudanledningen till det dåliga resultatet, enligt bolaget. Men Norwegians finanser var i dåligt skick redan innan pandemin. Bolaget stod så sent som förra hösten utan pengar och räddades först när bolagets långivare sköt till mer kapital.

Nu sinar pengarna alltså på nytt. Vid utgången av det tredje kvartalet hade Norwegian kassatillgångar på 3,4 miljarder norska kronor, vilket ska jämföras med närmare 5 miljarder vid utgången av årets andra kvartal.

Att det inte räcker är tydligt. Så här står det att läsa i kvartalsrapporten:

”Norwegian är beroende av ytterligare tillskott av kapital för att kunna fortsätta driva verksamheten under första kvartalet 2021 och framöver.”

Flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs säger ett av målen för Norwegian nu bör vara att försöka ”övervintra” genom drastiska neddragningar under de kommande månaderna.

– Bolaget är tydligt med att situationen är allvarlig och kan leda till konkurs. Men jag tror Norwegian vill genomföra drastiska åtgärder, som att göra sig av med de flesta av sina 35 Boeing 737 Dreamliner-plan, säger Hans Jørgen Elnæs.

Drastiska neddragningar har dock redan gjorts, allra senast under måndagen. Då meddelade bolaget att det permitterar 1 600 personer och endast kommer ha sex plan i drift, alla i Norge. Allt till följd av det uteblivna stödet från norska staten. Därmed drogs alla linjer i Sverige in. Bolaget berättade samtidigt att det nu har 600 anställda – till skillnad från över 10 000 innan coronakrisen.

Norwegianaktien har tagit stryk på Oslobörsen. Under tisdagen handlades den ned cirka 6 procent, vilket gör att den nu ligger drygt 98 procent minus sedan årsskiftet. Vid måndagens börsstängning kostade en aktie 56 norska öre.

Det var raka motsatsen till många andra bolag som rusade under måndagen till följd av positiva vaccinnyheter från USA. British Airways-ägaren IAG steg 25 procent, Lufthansa 20 procent och SAS 25 procent, till exempel.

Och det ser inte ut som att det finns någon omedelbar ljusning för Norwegian, som förra veckan redovisade sina trafiksiffror för oktober. Bolaget hade 90 procent färre kunder än i oktober 2019. Samma siffra för skandinaviska konkurrenten SAS var minus 78,8 procent.

Flygbranschen har genomgått ett stålbad under coronapandemin och branschkännare räknar med att alla bolag inte kommer att överleva.

Europeiska stater har gått in med stora miljardpaket för att hålla flygbolag som KLM, Air France och Lufthansa i luften. I Skandinavien har SAS fått stödpengar av svenska och norska staten i utbyte mot en ökad ägarandel i bolaget.

Krisen har också lett till spekulationer om att det kommer ske nya uppköp av flygbolag som står nära ruinens brant. Ett av dessa är Norwegian.

Under måndagen rapporterade norska Dagens Næringsliv att dess konkurrent, Widerøes storägare Brynjar Forbergskog, är intresserat av att köpa delar av Norwegian om bolaget inte skulle överleva coronapandemin.

Relaterat: