Raset på bilmarknaden var väntat

bilmarknaden

I september sjönk försäljningen av nya bilar med 23 procent i Europa jämfört med i fjol. Raset var väntat och berodde på nya utsläppsregler.

Den biltillverkare som drabbades hårdast var Volkswagen med nästan en halverad bil försäljning. Raset förklaras av det nya utsläpp testet WLTP som alla bil modeller måste klara av för att få säljas inom EU från den 1 September om modellen inte fått dispens.

Under augusti månad så ökade bilförsäljningen däremot med 31 procent vilket visar hur betydelsefullt det nya testet är. Under årets första nio månader har det sålts cirka 2 procent fler nya bilar än 2017.

Det är industri organisationen Asea som har släppt statistiken som täcker hela EU samt Norge, Island och Schweiz.

Biltillverkaren Volkswagen drabbades extra hårt i september. Den stora koncernens bilmärken noterade ett gemensamt fall på 48 procent. Om man ser över hela 2018 har Volkswagens försäljning dock ökat med 5 och marknadsandelen för bilkoncernen ligger kvar runt 24 procent.

Volvo var ett av dem få bilmärken som ökade i försäljning under september och ligger på plus 7 procent för året. I statistiken över länder kan man och så notera att bilförsäljningen i Rumänien sjönk med hela 73 procent i september, men ändå ligger på plus med 31 procent för hela året.

Relaterat: