Så ska IKEA locka medelklassen i Indien

ikea indien

IKEA har byggt ett blågult varuhus på 37000 kvm i Indiens fjärde största stad Hyderabad som ligger centralt i landet.

I över 10 år har iKEA försökt ta sig in på den indiska marknaden.

Vi lovar att erbjuda bra kvalitet till överkomliga priser och försöka expandera snabbt och nå andra delar av landet med varuhus säger Jesper Brodin Ikeas koncernchef.

Ikea:s uppfattning är Indier ogärna bygger sina egna möbler. Därför har det nya iKEA Varuhuset anställt över 150 montörer som ska leverera färdig skruvade möbler till kunderna. IKEA har också börjat samarbeta med företag som kopplar ihop kunder och hantverkare.

Den största skillnaden jämfört med iKEA varuhus utanför Indien är mat menyn restaurangen har över 1000 sittplatser och är ikeas största restaurang kanske till och med den största i indien. Köttbullarna som säljs är av kyckling eller grönsaker eftersom många indier inte äter nötkött av religiösa. Biryani en lokal risrätt serveras för ungefär 13 kr per portion. Vi har ändrat en hel del för Indien vi har 2 utbud 1 är det unika svenska utbudet och ett är det lokala utbudet berättar mat chef Henrik Österström. IKEA räkna med att varuhuset i Hyderabad ska få 7 miljoner kunder om året.

Indiens medelklass konsumtion väntas nästan bli dubbelt så stort inom de närmsta åren. Marknaden i Indien för möbler och dekoration växer i rasande fart tillsammans med medelinkomsten. fattigdomen är däremot fortfarande stor och mycket av utbudet säljes därför för lägre priser i Indien en övriga världen. Innan IKEA öppnade skickade man anställda på studiebesök i Indiska hem för att kartlägga deras behov. Därför säljer man fler hopfällbara stolar då man märkt att indier får regelbundna besök av släktingar.

Vid den nya köksavdelningen på varuhuset hittar kunder plåtburkar för kryddor och grytor anpassade för det indiska köket. På Matt avdelningen säljes indiska mattor med unika mönster. Indiens regering uppmanar sina medborgare att köpa indiskt och har krav på att minst 30% av varorna ska komma från inhemska leverantörer. IKEA tror att de ska kunna möta kraven inom fem år. På andra marknader där det redan finns har tillväxten stannat av. Ikeas satsning på Indien är värd drygt 13,4 miljarder kronor.

Vi vet att vi kliver in djärvt i en lågpris zon säger koncernchefen jesper Brodin vi är beredda att ta risker i Indien. Nästa steg för iKEA är att öppna ett varuhus i Bombay 2019 och sedan i Bangalore och Delhi. IKEA mål är att öppna 25 varuhus i Indien före år 2025.