Spotify öppnar upp sin musiktjänst för Mellanöstern

spotify

Svenska Spotify lanseras i 13 arabiska länder, bland annat Förenade Arabemiraten, Saudiarabien och Egypten. Tidigare kunde man endast få tillgång till musiktjänsten genom att använda ett konton som var registrerat i ett annat land.

Användarna i regionen kommer att ha fullständig tillgång till Spotify och en ”arabisk Spotify-tjänst med vänsterjustering av text,” berättade spotify i ett uttalande.

Spotify lanserade även en ny tjänst på sin app där det kommer att erbjudas arabisk musik globalt.

Genom att flytta in i regionen tar Spotify upp kampen mot Deezer, ett franskt företag som stöds av Saudiarabiens Prins Alwaleed bin Talal. TIllsammans tävlar de om en marknad på mer än 300 miljoner människor.

I augusti tecknade Deezer ett exklusivt avtal med Rotana, ett saudiarabiskt mediebolag som ägs av Prince Alwaleed, för att distribuera musik. ”Alwaleed’s Kingdom Holding Company” betalade 267 miljoner dollar för en andel i Deezer.

Spotify och Deezer kommer även att konkurrera med Anghami, ett företag baserat i Beirut, som lanserades 2012.

Anghami bekämpar piratmusik och licensierar arabisk och internationell musik från skivbolag som Universal och Sony (SNE). Anghami har för tillfället mer än 70 miljoner användare.

”Vi välkomnar konkurrensen eftersom det hjälper marknaden att växa och hela musikindustrin att florera” säger Anghami grundare Eddy Maroun i ett uttalande.

”Att Anghamis startade först och finns på plats är en stor fördel,” tillade han.

Många människor Twittrade om Spotify ankomst till regionen. Det var bland de högst trendande i Förenade Arabemiraten under torsdagen.

”Att ha Spotify här kan också förbättra Anghami” tweetade en radiopratare i Saudiarabien.

Tillsammans med de arabiska staterna finns nu Spotify på 78 marknader över hela världen. Det inkluderar Sydafrika där det lanserades tidigare i år.

Svenska spotify grundades 2008 och värderades till nästan 30 miljarder dollar när det noterade aktier på New York-börsen i april.